Partnerzy

Od 1954 Finder pracował wyłącznie w zakresie przekaźników i timerów. Nasz wysoki stopień specjalizacji zaowocował ponad 10.000 różnych produktów w jednej z najszerszych dostępnych ofert. Firma szeroko się rozwija i inwestuje w przyszłość uzupełniając gamę swojego asortymentu. Prócz przekaźników oferuje rozwiązania przemysłu elektrycznego do zastosowań domowych jak i komercyjnych poprzez przekaźniki, urządzenia przeciwprzepięciowe, termostaty panelowe, zasilacze i liczniki energii. Gama asortymentu obejmuje ponad 12 tysięcy produktów.

KursyAutomatyki.pl - portal z kursami online z automatyki przemysłowej. Znajdziesz tam zarówno darmowe kursy, jak i płatne, pełne z wiedzy i doświadczenia od ekspertów. Po zapisie na kurs otrzymujesz dostęp do logicznego ciągu nagrań i ćwiczeń, do których możesz wracać wielokrotnie. Na zakończenie kursu czeka Cię test sprawdzający, po którym otrzymasz dwa certyfikaty w języku polskim i angielskim. Dołącz już teraz!

Rozwiązania dostarczane przez WAGO. już od wielu lat wspierają naszych klientów w dążeniu do sukcesu. Poczynając od prostych instalacji elektrycznych, a kończąc na skomplikowanej infrastrukturze zarządzającej procesami przemysłowymi czy automatyką budynkową. Sprawdźcie jak rozwiązania WAGO, mogą wesprzeć Was w drodze do Waszego sukcesu.

Dostarczamy produkty i rozwiązania z zakresu Przemysłowej Techniki Łączeniowej. Już od ponad 160 lat Weidmüller jest synonimem kompetencji i niezawodność. Oferujemy rozwiązania dla takich branż jak przemysł maszynowy, technika procesowa, produkcja urządzeń, energetyka i transport. Wspieramy naszych Klientów i Partnerów w ponad 80 krajach, produktami, rozwiązaniami i usługami w zakresie połączeń elektrycznych oraz układów zasilania, przetwarzania sygnałów oraz transmisji danych w środowisku przemysłowym.

Oni już dołączyli do Projektu iAutomatyka

Jak zdiagnozować silnik trójfazowy?

🏆 Sprawdź swoją wiedzę, rozwiąż quiz!

Przetestuj swoją wiedzę, rozwiązując przygotowany przez nas quiz związany z tematyką artykułu. Sprawdź, jak dobrze orientujesz się w tej dziedzinie. Po zakończeniu udostępnij swój wynik w mediach społecznościowych, by pochwalić się osiągnięciami i zmotywować znajomych do rywalizacji!

Rozwiń quiz
  1. 1. Co należy sprawdzić w pierwszej kolejności, gdy silnik elektryczny trójfazowy się zatrzyma?
    Sprawdzić poziom oleju w silniku
    Skontaktować się z producentem silnika
    Sprawdzić dopływ prądu oraz diagnostykę stycznika i linii zasilającej
    Sprawdzić ciśnienie w oponach
  2. 2. Jakie mogą być objawy wybitych łożysk w silniku?
    Niski poziom hałasu i brak wibracji
    Hałas, wibracje, grzanie się obudowy koło kołnierza i wentylatora
    Brak jakichkolwiek objawów zewnętrznych
    Zwiększenie chłodzenia silnika
  3. 3. Co oznacza wyświetlenie się OL (Open Line) na mierniku podczas pomiaru rezystancji uzwojeń?
    Włączenie opcji pomiaru on-line
    Nie ma przejścia i cewka jest upalona
    Miernik jest uszkodzony
    Uzwojenie jest dobrze izolowane
  4. 4. Jakim napięciem probierczym przeprowadza się pomiar izolacji uzwojeń w większości silników trójfazowych?
    250V
    1kV
    500V
    10kV
  5. 5. Ile czasu należy uziemić uzwojenie przed przystąpieniem do pomiaru izolacji?
    Nie trzeba uziemiać uzwojenia przed pomiarem
    Przez okres jednej godziny
    Przez okres jednej minuty
    Przez okres pięciu minut
  6. 6. Na co wskazuje charakterystyczne buczenie silnika?
    Przegrzanie silnika
    Za małe napięcie zasilające
    Brak jednej fazy
    Przepełnienie kondensatora
  7. 7. Jakiego rodzaju urządzenie należy użyć do pomiaru izolacji uzwojeń?
    Zwykły multimetr
    Miernik indukcyjności
    Miernik izolacji
    Cęgowy miernik prądu
  8. 8. Kiedy należy odczytywać wyniki pomiaru rezystancji pomiędzy samymi uzwojeniami?
    Natychmiast po podłączeniu miernika
    Po 1 minucie pomiaru
    Po 3 minutach pomiaru
    Po 5 minutach pomiaru
  9. 9. Jaka powinna być rezystancja izolacji uzwojeń dla silników III grupy o mocy poniżej 50 kW, ale nie mniej niż 5,5 kW?
    Nie mniej niż 1 MΩ
    Nie mniej niż 3 MΩ
    Nie mniej niż 2 MΩ
    Nie mniej niż 5 MΩ
Wypełnij od góry

W poniższym artykule chciałbym zaprezentować proste metody sprawdzenia stanu silnika elektrycznego trójfazowego. 

Jeżeli silnik zatrzymał się nam na instalacji, należy w pierwszej kolejności sprawdzić dopływ prądu, warto najpierw wykonać diagnostykę stycznika i linii zasilającej, a dopiero potem silnika. Należy sprawdzić czy sam napęd nie jest zablokowany, jeżeli jest taka możliwość powinniśmy móc bez problemu, gładko obrócić wał silnika.

Wybite łożyska będą charakteryzowały się hałasem, wibracjami, grzaniem się obudowy w okolicach kołnierza i zaraz przed wentylatorem. Zatarte łożyska zwiększają pobór prądu, a co za tym idzie w pewnym momencie dojdzie do wybicia wyłącznika silnikowego. Częstym problemem jest też brud zapychający obudowę i wentylator co utrudnia chłodzenie silnika.

Wybijanie wyłącznika różnicowo-prądowego może świadczyć o przebiciu na obudowę. Charakterystyczne buczenie wskazuje na brak jednej fazy. Przechodząc do samej diagnostyki, jeżeli jest to silnik na instalacji należy upewnić się, że źródło zasilania jest odłączone. Warto to potwierdzić mierząc napięcie międzyfazowe na wszystkich fazach. W kolejnym kroku odkręcamy przewody zasilające i mostki z tabliczki zaciskowej, odczekujemy aż silnik się ochłodzi, a następnie przechodzimy do wykonywania pomiarów.

Pierwszym pomiarem, który należy wykonać jest pomiar rezystancji uzwojeń i ich ciągłości. Należy ustawić miernik w tryb pomiaru rezystancji (omomierz), a następnie sprawdzić wszystkie 3 cewki pomiędzy zakończeniami U1-U2/ V1-V2/ W1-W2. Wynik należy porównać z wartością znamionową, jeżeli nie posiadamy takiej informacji to prawidłowy wynik to 3 takie same wartości rezystancji, odchyłka może wynieść ok. 2% względem najwyższej zmierzonej wartości. Jeżeli na mierniku pojawi się OL (OpenLine) oznacza to, że nie ma przejścia i cewka jest upalona.

Pomiar rezystancji uzwojeń

Zdj.1 Pomiar rezystancji uzwojeń i ich ciągłości.

Drugim pomiarem, który należy wykonać jest pomiar izolacji uzwojeń, żeby wyniki były miarodajne należy zrealizować pomiar przy pomocy miernika izolacji, zwykły multimetr nie nadaje się do tego pomiaru ponieważ generuje zbyt niskie napięcie. Dla większości silników trójfazowych zakres napięcia probierczego będzie wynosił 500V. Przed przystąpieniem do pomiaru należy uziemić uzwojenie przez okres jednej minuty. Sam pomiar wykonujemy pomiędzy zwartymi, na czas pomiaru, początkami uzwojeń, a przewodzącym elementem obudowy, ważne żeby sondę przykładać do gołego metalu, a nie płaszczyzny pokrytej farbą czy lakierem. W przypadku wyniku zbyt niskiego należy wykonać pomiar pomiędzy każdym uzwojeniem, a zaciskiem PE.

Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń pomiędzy cewkami, a obudową.

Zdj.2 Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń pomiędzy cewkami, a obudową.

Ostatnim pomiarem jest zmierzenie wartości rezystancji pomiędzy samymi uzwojeniami U1-V1/ U1-W1/ V1-W1. Wyniki należy odczytywać po 1 minucie pomiaru. Podczas pomiaru i bezpośrednio po nim nie należy dotykać zacisków silnika, ponieważ niektóre z nich przenoszą niebezpieczne napięcia. Po wykonaniu pomiarów należy uziemić uzwojenia przez co najmniej taki sam czas ile wyniósł pomiar.

Zdj.3 Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń pomiędzy cewkami.

Zmierzone wartości rezystancji izolacji uzwojeń silników asynchronicznych uznaje się za pozytywne, jeżeli:

1) dla silników I grupy o mocy większej niż 250 kW:

  1. a) rezystancja izolacji uzwojeń przy temperaturze 75 °C, zmierzona po upływie 60 s od chwili rozpoczęcia pomiaru, jest nie mniejsza od 1 MΩ na 1 kV napięcia znamionowego uzwojenia,
  2. b) rezystancja izolacji wirnika silnika asynchronicznego przy temperaturze 75 °C jest nie mniejsza niż 0,5 MΩ;

2) dla silników asynchronicznych:

Rezystancja izolacji uzwojeń przy temperaturze 20 °C i wyższej nie powinna być mniejsza niż 5 MΩ dla silników:

  1. a) II grupy o mocy od 50 kW do 250 kW o napięciu znamionowym 1 kV i niższym,
  2. b) III grupy o mocy poniżej 50 kW, ale nie mniej niż 5,5 kW,
  3. c) IV grupy o mocy poniżej 5,5 kW.

Artykuł zawiera pewne uproszczenia, przed przystąpieniem do pomiarów zachęcam do zapoznania się z szerszą literaturą oraz źródłami, w razie wątpliwości polecam skonsultować się z kolegami starszymi stażem. Przypominam o konieczności zachowania zdrowego rozsądku.

Źródła:

salwis.pl/badania-pomiary-silnikow-elektrycznych/

bezel.com.pl/2018/08/01/pomiary-rezystancji-izolacji/

youtube.com/watch?v=5SSOUgCWn4k

shutterstock.com

Zapisz się do Newslettera i Odbierz Ebooka - 10 Trendów w automatyce przemysłowej w 2025 roku 📩

Newsy, nowe oferty pracy i wydarzenia — prosto na Twoją skrzynkę mailową! 📩

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przesyłania informacji branżowych oraz informacji handlowych na podany adres e-mail. Swoją zgodę zawsze możesz odwołać - więcej w polityce prywatności

Powiązane artykuły