Do Projektu iAutomatyka dołączyli:

https://iautomatyka.pl/wp-content/uploads/2021/03/pepperl-smart-runner-1200x628.jpg

SmartRunner Matcher — jeden czujnik, wiele zastosowań

autor: Pepperl Fuchs.

W branży motoryzacyjnej niezawodnedokładne i szybkie wykrywanie komponentów jest niezbędne dla zachowania płynności procesów produkcji. Karoserie samochodów należy bezpiecznie przemieszczać z jednej lokalizacji do drugiej na przenośnikach saniowych, a położenienitówtłumików wibracji i innych ważnych komponentów należy weryfikować.

Laserowe czujniki sekcji świetlnej, takie jak SmartRunner Matcher firmy Pepperl+Fuchs, doskonale nadają się do tych zadań, ponieważ wykrywają profile wysokości z wykorzystaniem bardzo precyzyjnej wiązki laserowej i zapewniają dokładność niezależnie od powierzchni, koloru i kontrastu. Ponadto czujnik można łatwo zintegrować z dowolnym systemem sterowania za pomocą cyfrowych sygnałów przełączających i bramek do wszystkich powszechnie stosowanych magistral.

Idealne rozwiązanie do porównywania profili

Czujnik SmartRunner Matcher jest programowany, aby wykrywać profile wysokości od razu po rozpakowaniu, niezależnie od tego, czy jest podłączany do obiektu statycznego (np. części przenośnika) czy dynamicznego (takiego jak ramię robotyczne). Po montażu czujnik może nauczyć się kształtu i konturów obiektu w trybie uczenia. Do uczenia czujnika można również wykorzystać kody Data Matrix, które zapewniają łatwy proces bez konieczności przestawiania lub ponownej parametryzacji. Jeśli obiekt znajduje się w większej odległości od czujnika lub istnieje potrzeba wykrywania mniejszych struktur, można również skorzystać z wersji megapikselowej.

Gdy weryfikowany komponent osiąga dociera do punktu, którego nauczył się czujnik, do wyjścia przełączającego zostaje wysyłany sygnał o prawidłowym położeniu, co zapoczątkowuje kolejny etap procesu. Jeśli obiekt znajdzie się w niewłaściwym położeniu, czujnik wysyła sygnał o nieprawidłowości do systemu sterowania. W odróżnieniu od czujnika wizyjnego proces czujnika sekcji świetlnej SmartRunner Matcher nie działa na zasadzie wykrywania kontrastu, dzięki czemu obiekty w kolorze tła są niezawodnie wykrywane bez oświetlenia zewnętrznego. Dodatkowo do sterownika są przesyłane dane od rozbieżności danego położenia w osi X i Z z nauczonym położeniem X i Z i można zapisać do 32 profili na czujnik.

Niezawodne wykrywanie elementów złącznych podczas produkcji w branży motoryzacyjnej

Podczas montażu ramy pojazdu komponenty są stopniowo składane razem, tworząc podwozie. W różnych punktach procesu sprawdzana jest obecność niezbędnych elementów złącznych, takich jak kołki, śruby, zaczepy i zaślepki. Czujniki zamontowane w pobliżu systemu przenośnika lub na ramieniu robotycznym wykrywają, czy te części są obecne i czy znajdują się we właściwym miejscu. Pojazdy są umieszczane w określonej odległości od czujnika, który następnie weryfikuje obecność elementu złącznego

Przed rozpoczęciem montażu kołki, śruby i zaślepki muszą znajdować się we właściwym położeniu. Często kontrast pomiędzy wykrywanymi niewielkimi częściami a tłem jest niewielki. Pomimo tego oraz innych wyzwań wykrywanie musi być niezawodne i dokładne. Jeśli elementu złącznego brakuje, do systemu sterowania powinien być wysyłany sygnał ponownej operacji.

Czujnik sekcji świetlnej SmartRunner Matcher umożliwia prostszą weryfikację obecności. Kompaktowy czujnik jest skonfigurowany w sposób umożliwiający wykrywanie profili wysokości i można go łatwo zintegrować z dowolnym systemem sterowania. Czujnik jest instalowany w odpowiednich miejscach na linii przenośnika lub ramieniu robotycznym. Jego wiązka pada na obiekt docelowy i czujnik uczy się kształtu i zarysów obiektu. Podczas montażu sygnał wyzwalający inicjuje wykrywanie. 

Jeśli komponent zostanie wykryty, czujnik wysyła sygnał „prawidłowy” i może się rozpocząć następny etap w procesie. Jeśli komponentu nie ma, czujnik SmartRunner Matcher wykrywa profil o innej wysokości i wysyła sygnał „nieprawidłowy”.

Do tych zadań można również wykorzystać drogie systemy wykrywania, ale technologia sekcji świetlnej zapewnia wyraźne korzyści. Czujnik SmartRunner Matcher wykrywa niezawodnie obiekty w tym samym kolorze co tło bez zewnętrznego oświetlenia — nie jest potrzebny żaden kontrast. Wykrywa obiekt niezależnie od faktury powierzchni i koloru. Czujnik SmartRunner Matcher przetwarza również dane dotyczące przesunięcia w osiach X i Z, zapewniając niezawodne wykrywanie położenia obiektu. Czujniki SmartRunner są proste w użytkowaniu dzięki łatwej i szybkiej konfiguracji. Mogą zapamiętać nawet 32 profile, umożliwiając wykrywanie wielu obiektów za pomocą jednego urządzenia.

Automatyczne wykrywanie tłumików drgań

Silikonowe tłumiki drgań — znane również jako podkładki antywibracyjne lub przylepce są mocowane pomiędzy ramą samochodu a komponentami wnętrza podczas montażu samochodu. Są przyklejane do różnych części ramy samochodu, aby ograniczyć hałas podczas jego użytkowania. Przed montażem komponentów wnętrza samochodu czujnik wykrywa, czy przylepce zostały prawidłowo zamocowane.

Laserowe czujniki triangulacyjne służą do weryfikacji obecności i położenia przylepców na liniach montażu samochodów

Tłumiki drgań należy zamontować w taki sposób, aby znalazły się we właściwym położeniu przed montażem wnętrza samochodu. Przylepce powinny być wykrywane w niezawodny sposób, niezależnie od zakłóceń. Sygnał powinien być wysyłany do systemu sterowania i umożliwiać dalszy montaż, jeśli przylepce znajdują się we właściwym miejscu, ewentualnie wyzwalać ponowną operację w przypadku ich braku.

Czujnik SmartRunner Matcher jest zoptymalizowany i skonfigurowany do porównywania profiliCzujniki uczą się wysokości profilu każdego przylepca. Następnie uruchamiany jest proces porównania wysokości bieżącego profilu z wysokością profilu referencyjnego. Jeśli obydwa profile są identyczne, wysyłany jest sygnał „prawidłowy”. Jeśli się różnią, wysyłany jest sygnał „nieprawidłowy”. Czujnik można instalować w różnych punktach na linii przenośnika lub na ramieniu robota. Montaż czujnika na ramieniu robota umożliwia wykrywanie i weryfikację większej liczby obiektów za pomocą tego samego urządzenia. Do obsługi większych odległości pomiędzy czujnikiem i obiektem docelowym dostępna jest również wersja megapikselowa.

Czujniki z technologią sekcji świetlnej umożliwiają niezawodne wykrywanie obiektów niezależnie od faktury ich powierzchni, koloru i kontrastu — bez zewnętrznego oświetlenia. Czujnik SmartRunner umożliwia również uzyskanie dokładnych danych na temat wychylenia w osiach X i Z, zapewniając właściwe położenie i odpowiednią orientację przylepców. Prosta konfiguracja ułatwia uruchomienie i obsługę. Czujnik zapamiętuje aż 32 profile, dzięki czemu za pomocą jednego urządzenia można wykrywać wiele obiektów.

Niezawodne porównywanie profili na przenośnikach płozowych

W przemyśle motoryzacyjnym nadwozia transportowane są pomiędzy stanowiskami za pomocą przenośników płozowych. Specjalnie zaprojektowane otwory mocujące na nadwoziach umożliwiają ich mocowanie do śrub przenośnika. Jeżeli śruby nie trafią prawidłowo w otwory mocujące, nadwozie może spaść z przenośnika. Aby temu zapobiec, pozycje i wyrównanie śrub są weryfikowane, zanim nadwozie trafi na przenośnik.

Śruby przenośnika muszą być ustawione i wyrównane według określonego zakresu tolerancji, tak aby mieściły się w otworach mocujących po opuszczeniu nadwozia. Aby tak się stało, wyrównanie i pozycję śrub przenośnika trzeba zweryfikować z wykorzystaniem technologii czujników.

Czujniki triangulacyjne SmartRunner Matcher są idealnym rozwiązaniem. Zostały zoptymalizowane pod kątem porównywania profili i weryfikacji pozycji śrub za pomocą wiązki laserowej o wysokiej precyzji. Na jedną śrubę przypada jeden czujnik SmartRunner Matcher ustawiony wzdłuż linii przenośnikowej. Wiązki laserowe czujnika SmartRunner są wyrównywane z daną śrubą i programowany jest profil wzorcowy odpowiedniej pozycji i wyrównania. Czujniki skanują śruby i porównują ich profil z profilem wzorcowym, zanim nadwozie trafi na przenośnik płozowy. Jeśli śruba jest w złej pozycji czujnik SmartRunner wysyła sygnał „źle”. Można również określić dozwolone tolerancje pozycji osi X i Z. Jeśli śruba przenośnika znajduje się poza zakresem tolerancji, czujnik SmartRunner wysyła sygnał „źle” wraz z dokładnymi danymi dotyczącymi przesunięcia osi X i Z. Czujniki SmartRunner można podłączyć do systemu sterowania za pomocą cyfrowych wejść/wyjść lub poprzez bramki do wszystkich popularnych protokołów magistrali fieldbus.

Czujniki SmartRunner Matcher wykorzystują technologię triangulacji do precyzyjnego i niezawodnego wykrywania. Lokalizują one obiekty niezależnie od ich barwy czy struktury powierzchni, nie potrzebując zewnętrznego oświetlenia. Dodatkowo pomiary nie są oparte na kontraście wizualnym. Możliwe jest uzyskanie dokładnych pomiarów pozycji i wyrównania śrub, ponieważ czujniki dostarczają niezawodne dane dotyczące pozycji osi X i Z. Czujniki SmartRunner są proste w konfiguracji i użytkowaniu. Mogą zapamiętać 32 profile, dzięki czemu za pomocą jednego urządzenia można wykrywać wiele obiektów.

Najważniejsze dane dotyczące czujnika SmartRunner Matcher

  • Optymalne rozwiązanie do porównywania profili
  • Prosta integracja z każdym systemem sterowania dzięki łatwym do przetworzenia sygnałom cyfrowym i bramkom do wszystkich popularnych magistrali fieldbus
  • Niezawodne wykrywanie niezależnie od powierzchni, barwy czy kontrastu
  • Oszczędna praca niewymagająca zewnętrznego oświetlenia
  • Łatwa konfiguracja i uruchomienie dzięki kodom sterującym DataMatrix oraz możliwość uczenia
  • Możliwość zapisania i wyboru do 32 różnych profili w czujniku
  • Dane pozycyjne osi X i Z

Poznaj wszystkie produkty Pepperl+Fuchs



Utworzono: / Kategoria:
  • Autor: Pepperl Fuchs
  • Firma Pepperl+Fuchs jest znana klientom na całym świecie jako przedsiębiorstwo pionierskie i innowacyjne w dziedzinach takich, jak ochrona przeciwwybuchowa instalacji elektrycznych czy technologie czujników. Zawsze koncentrujemy się na wymaganiach klientów. Pasja, z jaką poświęcamy się automatyce, oraz przełomowe technologie, jakimi dysponujemy, pozwalają nam owocnie współpracować z klientami — tak dziś, jak i w przyszłości. Znamy wymagania rynkowe i na ich podstawie opracowujemy odpowiednio dostosowane rozwiązania, które następnie integrujemy z procesami naszych klientów.
  • Profil Autora
  • http://www.pepperl-fuchs.com

Reklama



PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ



NAJNOWSZE PUBLIKACJE OD UŻYTKOWNIKÓW I FIRM

Reklama



POLECANE FIRMY I PRODUKTY
  • Produkty i rozwiązania firmy SICK są równie różnorodne jak codzienność w przedsiębiorstwie. Szkolenia SICK dla użytkowników umożliwiają zdobycie wiedzy na temat zróżnicowanej oferty naszych innowacyjnych produktów w formie dostosowanej do k...
    Link: Terminy
  • 1,200 PLN
    Szkolenie jest wprowadzeniem do systemu sterowania PSS4000 i środowiska programowania PAS4000. W jego trakcie omówiona zostanie zarówno struktura sprzętowa, jak i programowanie, a także diagnostyka kompletnego systemu sterowania. Poruszane ...
    Czas trwania: 8h
    Link: Terminy
  • ITP14 to uniwersalny wyświetlacz procesowy do monitorowania i kontroli procesów przemysłowych. To urządzenie ma zwartą, znormalizowaną konstrukcję i pasuje do standardowego otworu montażowego ⌀22,5 mm na lampy sygnalizacyjne. Zapewnia to sz...
  • Ekonomiczne monitorowanie i sterowanie, teraz także dzięki panelom 2 generacji. Dzięki odpowiedniemu doborowi funkcji HMI, panele Basic 2 generacji stanowią doskonałe rozwiązanie przy produkcji maszyn lub w małych aplikacjach przemysłowych....
  • Zaprojektowane, aby zwiększyć wydajność Sterowniki FX5U/FX5UC zapewniają rodzinie FX wyższą wydajność oraz dodają nowe cechy, które wyznaczają standardy w klasie kompaktowych sterowników PLC. Pozwala to użytkownikom na tworzenie bardziej zł...
  • Firma CSI S.A. poszerza ofertę bezwentylatorowych komputerów typu Box PC o nowy BOXER-6406-ADN marki AAEON. Ten kompaktowy komputer jest dostępny w trzech wersjach procesorowych: Intel® N200, Intel® N50 oraz Intel Atom® x7211E. Zaletą BOXER...