Technologia RFID (RFID = Radio Frequency Identification) oferuje znaczące korzyści w zakresie konserwacji prewencyjnej i kontrolowania tras kolei szynowych na całym świecie – w tym śledzenie zasobów i redukcję kosztów.
Każdego roku na europejskich liniach kolejowych zdarzają się setki wykolejeń. Zgodnie z informacjami w projekcie D-RAIL każde wykolejenie kosztuje średnio ponad 800 000 EUR. Głównymi przyczynami tych wypadków są awarie kół, osi i zawieszenia wynikające ze zużycia oraz niewłaściwe obciążenie. W celu rozwiązania tego problemu, kosztującego kilkaset milionów euro, właściciele pojazdów szynowych inwestują duże sumy w systemy konserwacji prewencyjnej i kontroli. Wymaga to złożonej infrastruktury szynowej, takiej jak systemy monitorowania pociągów (WTMS = Wayside Train Monitoring Systems), detektory zagrzanych osi (HABD = Hot Axle Box Detector), punkty kontroli obciążenia osi (ALC = Axle Load Checkpoint) lub inne urządzenia, takie jak czujniki ultradźwiękowe czy kamery o wysokiej rozdzielczości.
Systemy te są już używane od wielu lat. Jaką wartość dodaną może wnieść technologia RFID? Na każdym wagonie montowane są transpondery UHF RFID, a w systemie monitorowania pociągów WTMS – czytniki RFID. Dodatkowe informacje z transpondera RFID umożliwią powiązanie między krytycznymi wartościami pomiarowymi a konkretnymi pojazdami, zestawami kołowymi, osiami, hamulcami i zawieszeniem. Dzięki technologii RFID możliwe jest zatem ustalenie z wyprzedzeniem, która konkretna część pociągu wymaga szczególnej uwagi.
RFID oferuje również inne zalety:
- niższe koszty konserwacji
- redukcja kosztownych pilnych napraw
- lepsze planowanie w oparciu o informacje w czasie rzeczywistym o stanie pojazdu szynowego
- większa dostępność eksploatacyjna pojazdów szynowych i większa niezawodność podczas użytkowania.
Śledzenie zasobów – nigdy nie trać pociągu z oczu
Oprócz poprawy konserwacji prewencyjnej, drugim powodem wdrożenia RFID na kolei jest klasyczny przypadek użycia UHF – śledzenie zasobów w czasie rzeczywistym. Dzięki temu wszystkie zaangażowane strony, tzn. właściciele pojazdów, właściciele przedsiębiorstwa kolejowego, zarządcy infrastruktury i podmiot odpowiedzialny za utrzymanie sprawności technicznej otrzymują odpowiedzi na pytania: Co? Gdzie? Kiedy? Dlaczego?
Na przykład firmy transportowe mają wreszcie odpowiedź na często zadawane przez klientów pytanie: „Gdzie jest mój ładunek?”. Do tego dochodzą zalety w postaci lepszego planowania dostępności eksploatacyjnej pojazdów i zmniejszenia niewykorzystanych zdolności transportowych.
Powody zastosowania czytnika RFU630 przez firmę SICK
Podczas prac nad projektem z Trafikverket, szwedzkim zarządem transportu, zespół SICK zidentyfikował różne czynniki, które decydują o powodzeniu projektu:
- Projekt opracowany pod kątem zastosowań przemysłowych
- Wytrzymała obudowa zgodna z normą EN 50125 (obciążenia udarowe i drgania)
- Wytrzymała elektronika zgodna z normą kolejową EN 50121 (kompatybilność elektromagnetyczna)
- Szeroki zakres temperatur roboczych od –40°C do +60°C (RFA630)
- Klasa ochrony IP67 dla zastosowań zewnętrznych
- Szybkie przetwarzanie danych
- Odczytywanie transponderów przy prędkości > 200 km/h
- Precyzyjne znaczniki czasu
Firma SICK dostarczyła w ramach tego projektu RFU630 – czytnik RFID połączony z czujnikami zliczającymi osie. Jest to konieczne nie tylko w celu przypisania transpondera do pojazdu lub zestawu kołowego, lecz także do zapewnienia prędkości, kierunku jazdy, ustawienia położenia pojazdu i kolejności pojazdów danego pociągu.