Do Projektu iAutomatyka dołączyli:

https://iautomatyka.pl/wp-content/uploads/2017/06/Robot-Road-Show-2017-Mitsubishi-Electric-Robotyka-przemysłowa.jpg

Warsztaty Robotyki w stylu all inclusive – Mitsubishi Electric Robot Road Show


Jako zespół iAutomatyka zwiedziliśmy już kilka tego typu wydarzeń ale zdecydowanie to zasługuje na wyróżnienie! W czerwcu 2017 Mitsubishi Electric zorganizowało dwudniowe Warsztaty obejmujące dobór oraz programowanie robotów przemysłowych MELFA w pięciu miastach polski: Wrocławiu, Warszawie, Gdyni, Poznaniu i Krakowie. Po zaproszeniu przez Mitsubishi Electric wybraliśmy oczywiście lokalizację nad morzem i nie żałujemy wyboru! Oprócz noclegu całość była sponsorowana przez organizatorów a uwierzcie nam, że było to w stylu all inclusive*! 

*wyjaśnienia na końcu

 

Warsztaty Robot Road Show

W warsztatach wzięło udział aż 28 osób ale całość była tak zorganizowana, że każdy z pewnością miał co robić. W dużej sali konferencyjnej znajdowało się pięć stanowisk z robotami przemysłowymi przygotowanymi do różnych zadań. Korzystaliśmy z własnych komputerów, co później okazało się korzystne dla wszystkich ponieważ każdy dostał oprogramowanie  RT Toolbox2 wraz z pełną licencją do użytku prywatnego i edukacji.

 

Warsztaty zaczęły się klasycznie, czyli od opisu działalności organizatora oraz jego rozwiązań w robotyce i automatyce przemysłowej. Jako ciekawostka z tego wstępu mogę przytoczyć znaczenie słowa Mitsubishi które tłumaczone jest jako „trzy diamenty”.  Takie wprowadzenie jest nieuchronne na każdym tego typu spotkaniu i stety/niestety każdy uczestnik musi chwilę poczekać zanim szkolenie przejdzie do części praktycznej. Mimo wszystko podczas takich prezentacji możemy dowiedzieć się wielu ciekawych informacji nie tylko o firmie ale też o jej nowościach w ofercie. Dlatego warto też słuchać i być na bieżąco. Przedstawiona została również oferta z zakresu automatyki przemysłowej. Oprócz robotów przemysłowych Mitsubishi oferuje sterowniki PLC, panele HMI, oprogramowanie SCADA oraz wiele innych urządzeń i rozwiązań. Nie zabrakło również wzmianki o popularnych serwomechanizmach Melservo. Więcej o ofercie Mitsubishi Electric tutaj.

Dalsza cześć warsztatów była poświęcona robotom przemysłowym. Mitsubishi Electric specjalizuje się w robotach z udźwigiem do 20kg ale w swojej ofercie posiadają również roboty do ciężkich obiektów z udźwigiem 70kG (istnieją nawet giganty do 150kg ale obecnie nie są dostarczane na rynek Europejski).

Część teoretyczna warsztatów

Przeszliśmy do części teoretycznej, choć w zasadzie można powiedzieć że była ona jednak opisem praktyk w robotyce przemysłowej. Wytłumaczona została struktura układu sterowania robotów przemysłowych, co jest niezwykle istotne i czasami opowiadane jedynie powierzchownie. Robotyka to nie tylko ramiona, chwytak, „teaching box” i programowanie do tego musimy dodać sterownik PLC, CPU robota (kontroler), moduły do pozycjonowania motion, a co najważniejsze należy to wszystko ze sobą skomunikować i nadal pozostaje wiele innych szczegółów. System robotyki Mitsubishi jak się okazuje potrafi zintegrować te wszystkie urządzenia w jednym miejscu, czyli sterowniku PLC. Przykładowo wystarczy zastosować jeden blok funkcyjny i komunikacja z CPU Robota jest gotowa. Podobnie jest również z modułami Motion do sterowania serwomechanizmami. Taki spójny system daje wiele benefitów zaczynając od integratorów automatyki  i robotyki, którzy mają o wiele mniej okablowania i programów do napisania, po służby utrzymania ruchu, którzy całość mogą diagnozować z poziomu jednego sterownika PLC. Oczywiście istnieje możliwość podłączenia robota Mitsubishi do istniejącego systemu ze sterownikiem nadrzędnym innej firmy. Wtedy komunikacja pomiędzy robotem a sterownikiem PLC odbywa się za pośrednictwem karty IO (wejść/wyjść) lub karty z komunikacją przemysłową. W takim przypadku całość należy  samodzielnie oprogramować w sterowniku PLC.
Spora część seminarium była pokazana na filmach z działających obiektów z robotami lub ze stanowisk demonstracyjnych. Za długi ciąg slajdów może znudzić uczestników a pokazany film co jakiś czas skutecznie temu zapobiegał (naliczyłem ponad 30 różnych ujęć).
W sieci możemy znaleźć jedynie urywki nagrań z działających obiektów. Prędzej napotkamy się na stanowiska demonstracyjne z targów czy testów. Chodzi o to, że nie wszytko w Internecie może zostać umieszczone z zakładów produkcyjnych, ale nie to jest najważniejsze. Najistotniejsze jest omówienie tych filmów przez doświadczonego robotyka (Piotr Golis z Mitsubishi Electric). W przeciwnym razie mimo, że zobaczymy taki film, to dla wielu z nas będzie to po prostu zajawka techniczna. Sami możemy się nie dopatrzeć wielu praktycznych rozwiązań. Plus dla prowadzącego!
Dalej przeszliśmy przez budowę robota przemysłowego, który na pierwszy rzut oka może wydać się mało skomplikowany. Ot, konstrukcja, kilka silników i przewodów. Nic bardziej mylnego. Całość była opracowywana przez wiele lat, stąd taka precyzja i niezawodność. Kontroler robota, czyli jego CPU w standardowym wyposażeniu posiada jeszcze możliwość sterownia aż 8 dodatkowymi osiami. Prościej mówiąc możemy podłączyć do niego osiem dodatkowych serwowzmacniaczy w parze z serwomotorami. Przydatne w przypadku gdy chcemy zintegrować ruch robota ze stołem, na którym umieszczone są kolejne ruchome elementy. Mogą to być stół XY, stół obrotowy, proste transportery lub inne mechaniczne rozwiązania wykorzystujące aż 8 silników.
Przeanalizowaliśmy również pozostałe dodatkowe urządzenia typu elektryczne chwytaki czy czujniki siły nacisku. Znowu przykład na nagraniu filmowym gdzie robot próbuje wpasować  koło zębate obok drugiego. Zęby nie trafiły pomiędzy siebie, czujnik siły wykrył to, robot wykonał korektę obracając koło zębate po czym mógł swobodnie wpasować oba elementy. W mojej ocenie takie przykłady na żywych obiektach znacznie podnoszą jakość szkolenia. Pozwala to użytkownikom niemal natychmiast zrozumieć o czym mowa.
Konkurs! Prowadzący szkolenie co jakiś czas wyciągał torbę z kilkoma nagrodami i zadawał pytania odnoszące się do tego o czym już opowiadał. Wygrywaliśmy takie gadżety jak termosy, rękawice do grilla, koszulki, torby, pendrive’y.
Z każdym kolejnym etapem było coraz ciekawiej. Zobaczyliśmy praktyczne rozwiązania w oparciu o roboty Mitsubishi, między innymi były to systemy wizyjne i rozpoznawanie elementów. Dowiedzieliśmy się w jaki sposób działa rozpoznawanie obiektu i miejsc w których robot może chwycić ten obiekt. Mitsubishi dostarcza do tego dedykowane oprogramowanie.
Kolejna ciekawostka – współpraca dwóch robotów między sobą. Przykład: jeden robot przemieszcza trzymany obiekt a drugi wykonuje na nim operację, coś wkręca. Programowo jest to rozwiązane w taki sposób, że jeden robot jest masterem i wyznacza trajektorię  ruchu dla drugiego robota. Całość w oparciu o jeden PLC i dwa kontrolery robotów Mitsubishi.
Podobał mi się fakt, że całe seminarium nie było skupione na części teoretycznej. Nie omawialiśmy co to jest układ kartezjański ani tego co to znaczy oś robota. Całość była omawiana bardzo praktycznie w oparciu o działające układy sterowania z prawdziwych obiektów. Wytłumaczone zostały zależności pomiędzy urządzeniami w układach robotyki i układach bezpieczeństwa. Skupienie powstawało bardzie w okół sprzętu i oprogramowania niż zagadnień akademickich. Myślę, że taka taktyka warsztatów dopasowała cała grupie szkoleniowej w której członkowie to byli doświadczeni inżynierowie i ludzie zarządzający. Jedni pracowali w firmach integratorskich, sporo było ludzi z utrzymania ruchu ale nie zabrakło też doświadczonych menadżerów zarządzających inwestycjami w dużych firmach produkcyjnych. Najgorętsza dyskusja powstała w okół zagadnień bezpieczeństwa w starciu z inspektorami i służbami BHP. Wielu miało jakąś anegdotkę do opowiedzenia bo jest to temat niemal nie do wyczerpania 🙂 . Było też kilka słów o detekcji kolizji, multitaskingu, konserwacji i utrzymaniu maszyn w dobrym stanie.

Część praktyczna warsztatów

Mimo, że całe warsztaty klasyfikuję jako część praktyczną to tak naprawdę wszystko było przed nami. Nie dotknęliśmy jeszcze 5 robotów, które czekały na zabawę z członkami grupy. Mniam! Zanim jednak wszyscy zerwaliśmy się z krzeseł to dostaliśmy pendrive z oprogramowaniem RT Toolbox2 wraz z materiałami edukacyjnymi i gotowymi obiektami do zaimportowania. Po instalacji programu zostaliśmy przeprowadzeni przez konfigurację symulatora 3D robotów przemysłowych MELFA. Takie posunięcie uważam za bardzo dobre! Dzięki temu każdy po szkoleniu będzie wiedział jak samodzielnie uruchomić symulację i gdyby chciał poszerzać umiejętność programowania to może zrobić to we własnym zakresie.

Dodatkowym benefitem jaki otrzymali wszyscy uczestnicy to zestaw bibliotek z layoutem, obiektami i chwytakami. Dzięki temu możemy zaimportować gotową przestrzeń w okół robota i wykonywać bardziej skomplikowane operacje. W przeciwnym wypadku taką przestrzeń nalerzy utworzyć samodzielnie w programach 3D lub skorzystać z prostego konfiguratora obiektów RT Toolbox2.
Po nauce programowania w trybie symulacji byliśmy gotowi na testy i wypróbowanie swoich umiejętności na prawdziwych robotach przemysłowych. Zanim jednak prowadzący pozwolił dużym chłopcom pobawić się dużymi zabawkami to omówił stanowiska i zasady bezpieczeństwa.
Podzieliliśmy się na małe grupy i zaczęliśmy czysto praktyczną część szkolenia. Zaczęliśmy od prostych operacji sterowania ręcznego za pomocą Teaching Boxów a następnie wykonywaliśmy bardziej ambitne zadania jak przemieszczanie obiektów. Pokazana została też opcja wykrywanie elementów przez system wizyjny czy sterowanie robotem przez tablet. Mieliśmy tam plac zabaw przez kilka godzin, zobacz tylko poniższą galerię.

Robot Road Show all inclusive nad morzem

Może to niektórym wydawać się dziwne ale, tak! Wybór lokalizacji tych warsztatów w okolicach Gdyni wymaga oddzielnego punktu. Warsztaty odbyły się w miejscowości Rewa w hotelu Skipper co miało niesamowity wpływ na klimat tego wydarzenia. Przed i po szkoleniu można było korzystać z dóbr w hotelu i okolicy. Niektórzy uczestnicy chodzili na kitesurfing, inni na spacery po pięknej okolicy lub spędzali czas w SPA i na basenie. Całość wspominamy bardziej jako wyjazd rekreacyjny mimo iż wynieśliśmy z dwudniowego szkolenia dużo cennej wiedzy.


 

Dlaczego w tytule tego artykułu znajduje się all inclusive? Wspaniała lokalizacja to jedno, ale należy dodać, że nie musieliśmy się przejmować zupełnie niczym i mowa tu o całej grupie szkoleniowej. Mitsubishi Electric ugościło nas w bardzo dobrym stylu. Poza przekąskami i napojami podczas szkolenia mieliśmy zapewnione obiady, które wyglądały jak z konkursu kulinarnego a smakowały jeszcze lepiej. Najlepsza jednak była kolacja która zaczęła się w hotelu w Rewie o 17:00, potem trwała kilka godzin w Sopocie i skończyła się mniej więcej o 3:00 rano dnia następnego w hotelu. Całość była organizowana na bieżąco, ale wodzirejem nadal byli organizatorzy. Czuliśmy, że jesteśmy w dobrych rękach i bawiliśmy się bardzo dobrze**.

Jeśli nie miałeś okazji uczestniczyć w takim wydarzeniu to szczerze możemy je polecić. Jeśli jednak udało Ci się być w jednym z miast na Mitsubishi Electric Robot Road Show to koniecznie napisz wrażenia w komentarzu!


**
ekhm.. więcej zdjęć wstawić nie możemy ale cóż, było grubo!

 

 



Utworzono: / Kategoria: ,
  • Autor: Marcin Faszczewski • iAutomatyka.pl
  • Redaktor naczelny w iAutomatyka.pl. Założyłem blog i portal iAutomatyka.pl aby wspólnie z Automatykami, Firmami i Integratorami publikować i szerzyć informacje związane z automatyką.  Nazywamy to Projektem iAutomatyka! Od artykułów wyjaśniających zasady w świecie automatyki po wpisy informacyjne z wydarzeniami firm. Zapraszam Automatyków do założenia bezpłatnego konta i publikowania artykułów o automatyce razem z nami. Zapraszam też firmy do założenia profilu i umieszczenia swojej działalności w katalogu i na mapie automatyki jak i publikowania artykułów wśród społeczeństwa automatyków.
  • Profil Autora
  • https://iautomatyka.pl/

Reklama

Newsletter

Zapisz się i jako pierwszy otrzymuj nowości!



PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ



NAJNOWSZE PUBLIKACJE OD UŻYTKOWNIKÓW I FIRM

Reklama



POLECANE FIRMY I PRODUKTY
  • Systemy RFID są ekonomiczne, uniwersalne i zapewniają niezawodność procesów, np. w intralogistyce. Zadania związane z identyfikacją stały się teraz łatwiejsze, szczególnie gdy potrzebna jest duża liczba punktów identyfikacji, dzięki  głowic...
  • Produkty i rozwiązania firmy SICK są równie różnorodne jak codzienność w przedsiębiorstwie. Szkolenia SICK dla użytkowników umożliwiają zdobycie wiedzy na temat zróżnicowanej oferty naszych innowacyjnych produktów w formie dostosowanej do k...
    Link: Terminy
  • Ekonomiczne monitorowanie i sterowanie, teraz także dzięki panelom 2 generacji. Dzięki odpowiedniemu doborowi funkcji HMI, panele Basic 2 generacji stanowią doskonałe rozwiązanie przy produkcji maszyn lub w małych aplikacjach przemysłowych....
  • Chcieliby Państwo być informowani z wyprzedzeniem o stanie maszyny lub techniki napędowej? Nic prostszego! Aplikacja DriveRadar® oferuje kompleksowe zarządzanie konserwacją w oparciu o cyfrowe rejestrowanie danych, na podstawie których możl...
  • Seria EX-Z Czujniki z serii EX-Z to jedne z najmniejszych urządzeń tego typu na świecie. Najcieńszy model posiada grubość jedynie 3 mm co zostało osiągnięte przez zastosowanie nowych półprzewodników i dzięki temu wyeliminowanie przewodów. B...
  • Szybki i bezpieczny dostęp do maszyn i fabryk Usługa u-link gwarantuje szybki i bezpieczny dostęp do maszyn i fabryk, co ułatwia zdalne utrzymanie ruchu, jednocześnie pozwalając na wydajne zarządzanie zakładami produkcyjnymi i stacjami klie...