Sprawność silnika

Sprawność silnika – jest to stosunek oddawanej mocy mechanicznej na wale silnika do pobieranej energii elektrycznej z sieci. Sprawność podaje się w jednostkach %. Im wyższa sprawność, tym lepsza klasa wykonania silnika. W przypadku silników elektrycznych jest to bardzo ważny parametr, gdyż obowiązujące prawo reguluje klasy sprawności silników. Obecnie wymieniamy cztery klasy sprawności silników: IE1, IE2, IE3 oraz IE4. Najwyższą sprawnością odznaczają się silniki elektryczne synchroniczne, które w swojej budowie ujmują magnesy trwałe. Od dnia 16 czerwca 2011 roku silniki elektryczne o mocach z zakresu 0,75KW – 375KW powinny posiadać klasę sprawności co najmniej IE2. Od dnia 1 stycznia 2015 silniki elektryczne o mocach 7,5KW – 375KW powinny posiadać klasę sprawności co najmniej IE3 lub IE2 wraz z dodatkowym układem do regulacji prędkości. Od dnia 1 stycznia 2017 roku wszystkie silniki o mocach z zakresu 0,75KW – 375KW powinny posiadać klasę sprawności IE3 lub IE2 z dodatkowym układem regulującym prędkość. Do sprawności silników przykłada się tak ogromną rolę ponieważ blisko aż 30% światowej energii zużywa się do zasilenia właśnie silników elektrycznych.