Do Projektu iAutomatyka dołączyli:

https://iautomatyka.pl/wp-content/uploads/2017/12/20171126_1633111575313312.jpg

Plomby na wyłączniku silnikowym


Na pierwszy rzut oka można sądzić, że ktoś dla żartu pomazał marketem słynne wyłączniki silnikowe  PKZ od Moellera (obecnie EATON). Nic bardziej mylnego! W ten sposób producent zaznaczył fabryczne ustawienie pokrętła z zakresem nastaw wyzwalacza termicznego. Na poniższym zdjęciu widać, że na czwartym wyłączniku silnikowym ktoś zmienił położenie pokrętła! Dlaczego to takie ważne? Czytaj artykuł dalej 🙂

 

Wyłączniki silnikowe są przeznaczone do łączenia jak i ochrony obwodów które w razie przeciążenia rozłączają silnik od  zasilania. Zapewnia on dwa typy ochrony:

  1. Ochrony przed zwarciem.
  2. Ochrony uzwojenia silnika przed przeciążeniem. W momencie powstawania nadmiernej temperatury na uzwojeniach silnika, wyzwalacz termiczny ochroni silnik przed znacznym przegrzaniem.

Warto również dodać że wyżej opisana asekuracja zazwyczaj chroni silnik, przed zanikiem fazy. Opis tego zjawiska został opisany w szerzej w artykule o podstawowych zabezpieczeniach silnika elektrycznego

Wyłącznik silnikowy dobieramy tak aby prąd znamionowy silnika mieścił się w zakresie nastawczym wyłącznika silnikowego.


JAK PRAWIDŁOWO USTAWIĆ WYŁĄCZNIK SILNIKOWY ?

Zasada jest banalnie prosta! Wyłącznik silnikowy ustawiamy na prąd znamionowy silnika. Nie mniej, nie więcej! Jak ustawimy mniejszą wartość to zabezpieczenie może rozłączać obwód w przypadku prawidłowej pracy układu zasilania i silnika. Jeśli ustawimy wyłącznik za wysoko to w praktyce nie stanowi on prawidłowego zabezpieczenia przed przeciążeniem.

Co w przypadku, gdy wyłącznik silnikowy często zaczyna rozłączać obwód?

Oznacza to, że u naszej maszynie coś się zmieniło. Najczęstsze przyczyny to:

  • obciążenie silnika zostało zwiększone, usterka mechaniczna, zablokowanie silnika
  • usterka uzwojeń silnika,
  • zwarcie w obwodzie,
  • obniżenie napięcia zasilania silnika,
  • nieprawidłowe podłączenie silnika, np. po pomiarach nie podłączono jednej fazy.

W wielu przypadkach zwiększa się wartość prądu na wyłączniku silnikowym i „problem z głowy”. Jest to bardzo zła praktyka! Należy wyeliminować przyczynę wyzwalania zabezpieczenia, w przeciwnym przypadku można poważnie uszkodzić silnik i/lub maszynę. W ostateczności należy zmniejszyć obciążenie silnika albo zastosować większy / nowy silnik.



Utworzono: / Kategoria:
  • Autor: Marcin Faszczewski • iAutomatyka.pl
  • Redaktor naczelny w iAutomatyka.pl. Założyłem blog i portal iAutomatyka.pl aby wspólnie z Automatykami, Firmami i Integratorami publikować i szerzyć informacje związane z automatyką.  Nazywamy to Projektem iAutomatyka! Od artykułów wyjaśniających zasady w świecie automatyki po wpisy informacyjne z wydarzeniami firm. Zapraszam Automatyków do założenia bezpłatnego konta i publikowania artykułów o automatyce razem z nami. Zapraszam też firmy do założenia profilu i umieszczenia swojej działalności w katalogu i na mapie automatyki jak i publikowania artykułów wśród społeczeństwa automatyków.
  • Profil Autora
  • https://iautomatyka.pl/

Reklama

Newsletter

Zapisz się i jako pierwszy otrzymuj nowości!



PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ



NAJNOWSZE PUBLIKACJE OD UŻYTKOWNIKÓW I FIRM

Reklama



POLECANE FIRMY I PRODUKTY