Do Projektu iAutomatyka dołączyli:

https://iautomatyka.pl/wp-content/uploads/2023/01/Facebook-post-4.jpg

Niezawodny monitoring towarów niebezpiecznych dzięki produktom WAGO do zastosowań morskich

autor: WAGO.PL.

Spokojnie płynące tankowce po rzekach takich jak Ren, Ruhra czy Łaba to iście idylliczny widok. Jednak w ich wnętrzu kryją się często niebezpieczne substancje, jak np. gaz, benzyna, ropa czy toksyczne chemikalia. Aby zapewnić ochronę ludziom i środowisku naturalnemu, montuje się w nich specjalne systemy monitorujące stan transportowanych cieczy i gazów. W planowaniu, instalacji i serwisowaniu takich systemów specjalizuje się firma Wilhelm Schroer Schiffselektrik GmbH, której WAGO dostarcza produkty przeznaczone do zastosowań morskich.

 

Od 1963 roku firma Wilhelm Schroer, Schiffselektrik GmbH świadczy usługi związane z serwisem i odnawianiem klas żeglugowych oraz remonty instalacji elektrycznych dla statków śródlądowych w całej Europie. „Główne obszary naszej działalności to instalacje elektryczne na statkach, ich przeglądy, remonty oraz odnawianie klas żeglugowych” – mówi Christian Möhlenbruch, mistrz elektryk, opisując zakres kompetencji firmy. Ponieważ niemal co roku wprowadzane są nowe przepisy dotyczące najróżniejszych wymagań dla statków śródlądowych, monterzy są stale zajęci planowaniem oraz ich wdrażaniem. Główny nacisk kładzie się na automatyzację systemów na statkach, ponieważ stają się one coraz bardziej cyfrowe. Jednym z najnowszych projektów są systemy monitorujące zbiorniki dla statków przewożących płynne lub gazowe materiały niebezpieczne. Zbiorniki tych statków muszą być cały czas nadzorowane za pomocą specjalnych urządzeń alarmująco-monitorujących. Ponieważ każdy statek jest inny, systemy monitorowania ich zbiorników także się od siebie różnią. Dlatego Christian Möhlenbruch i jego koledzy projektują osobno dla każdego statku indywidualne systemy monitorowania zbiorników. Jest jednak coś, co je łączy – niezawodne produkty WAGO przeznaczone do zastosowań morskich.

Wszystko pod kontrolą dzięki cyfrowemu systemowi monitorowania zbiorników

„Nasi klienci przywiązują dużą wagę do systemu pomiarowego, który bardzo dokładnie rejestruje poziom napełnienia zbiorników, temperaturę, ciśnienie powietrza i inne krytyczne wartości oraz wyświetla je w formie cyfrowej. Ponadto system musi rejestrować zanurzenie i poziom wody, aby klient wiedział, w jakim stopniu może załadować swój statek. Ponieważ żegluga odbywa się na wodach międzynarodowych, pożądane jest również rejestrowanie i automatyczny transfer wszystkich niezbędnych danych celnych. Ponadto system musi oczywiście spełniać aktualne przepisy prawne” – wyjaśnia technik EMSR Pascal Grafflage.

Od lewej: Pascal Grafflage (Wilhelm Schroer, Schiffselektrik GmbH), Sascha Zielke (WAGO) i Christian Möhlenbruch (Wilhelm Schroer, Schiffselektrik GmbH) wybierają produkty z szerokiej oferty WAGO przeznaczone do systemów stosowanych na statkach zarówno w strefach niezagrożonych wybuchem, jak i w strefach Ex. Zdjęcia: WAGO

 

Kiedyś załoga statku musiała odczytywać i monitorować poziom napełnienia, temperaturę i ciśnienie powietrza bezpośrednio przy danym zbiorniku. Dzięki obecnym systemom monitorowania zbiorników takie metody należą już do przeszłości. Załoga może wygodnie przeglądać wszystkie parametry na wyświetlaczu w sterowni. „Jeśli coś jest nie tak, system uruchamia alarm optyczno-akustyczny i pokazuje na wyświetlaczu, gdzie jest błąd“ – tłumaczy Grafflage. „Trudność polega tutaj na tym, że dane muszą dotrzeć również do systemu sterowania; są one przecież istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa, ponieważ wiele statków przewozi substancje wybuchowe. Bezpieczeństwo ludzi i środowiska ma zawsze najwyższy priorytet“ – dodaje Christian Möhlenbruch. Według Möhlenbrucha każdy statek oraz panujące na nim warunki stanowią zawsze nowe wyzwanie. Nie ma dwóch takich samych statków, a przez to – dwóch takich samych systemów monitorowania zbiorników. Dlatego przed rozpoczęciem prac nad nowym systemem monitorowania zbiorników pracownik firmy Wilhelm Schroer, Schiffselektrik GmbH zawsze dokonuje inspekcji statku. Dopiero wtedy technicy mogą zacząć planować i projektować system. „Sprawdzamy na przykład stan cyfryzacji statku i przyglądamy się ogólnemu systemowi kontroli i ostrzegania, a następnie projektujemy optymalny system monitorowania zbiorników i dostosowujemy go do całego statku. To zawsze jest praca zespołowa“ – wyjaśnia Möhlenbruch.

Odpowiednie rozwiązania dla zastosowań morskich i śródlądowych

Współpracujemy z WAGO już od wielu lat. „Używamy m.in. ich paneli do zastosowań morskich w celu wizualizacji elementów, sygnałów i systemów. Ponadto korzystamy również ze złączek listwowych WAGO, jak np. TOPJOB® S, zasilaczy, switchy, zabezpieczeń, transformatorów oraz drukarek termotransferowych Smart Printer“ – wymienia Pascal Grafflage. Dla firmy Wilhelm Schroer, Schiffselektrik GmbH ważne jest, aby wszystkie produkty miały niezbędne dopuszczenia morskie i mogły być stosowane w strefach zagrożonych wybuchem. Zaletą są również kompaktowe wymiary produktów, ponieważ przestrzeń na statku jest ograniczona, a instalowana tam szafa sterownicza nie może być zbyt duża.

Na przykład panel dotykowy TP 600, który służy do wizualizacji stanów w systemie monitorowania zbiorników, ma rozmiar zaledwie 10,1“. Panel spełnia wymagania klasy ochrony IP65 i ma dopuszczenie morskie, dlatego nadaje się do zastosowań w żegludze morskiej i śródlądowej. System I/O oferuje dużą elastyczność i jest kompatybilny z wieloma protokołami sieci obiektowych, takimi jak Modbus TCP, Modbus RTU, CAN i OPC UA. W zależności od wymagań dostępny jest odpowiedni moduł, a jeśli sytuacja na miejscu się zmieni, użytkownik może dowolnie wybrać więcej lub mniej modułów, a w razie potrzeby je wymienić. Panel TP 600 obsługuje również różne protokoły ETHERNET, w tym DHCP, DNS, HTTPS i SSH.

Złączki i rozwiązania dla automatyki tworzą harmonijną całość.

Oprócz panelu TP 600, w systemie monitorowania zbiorników firmy Wilhelm Schroer, Schiffselektrik GmbH, zastosowano switch przemysłowy ECO WAGO. Ten niezarządzalny przemysłowy switch ETHERNET nadaje się idealnie do budowy małych i średnich sieci. Ponadto jego wąska konstrukcja z adapterem na szynę montażową pozwala zaoszczędzić miejsce w szafie sterowniczej, oferując jednocześnie wysoką odporność na wibracje i wstrząsy. Switch automatycznie wykrywa szybkość transmisji i niezależnie określa prędkość wysyłania i odbioru danych, a także oferuje funkcję „plug-and-play“, przez co pozwala zaoszczędzić czas podczas instalacji, a więc i koszty.

Ze względu na dopuszczenia morskie wybór padł na panel TP 600 10,1″ WAGO do wizualizacji poszczególnych stanów systemu monitorowania zbiorników. Zdjęcia: WAGO

„W WAGO znaleźliśmy złączki pasujące do każdego zastosowania. Różnorodność produktów zaspokaja w pełni nasze potrzeby“, relacjonuje Pascal Grafflage. Na statkach stosowane są m.in. piętrowe złączki instalacyjne, złączki PE oraz złączki przelotowe z serii TOPJOB® S z zaciskiem Push-in CAGE CLAMP®. Wszystkie zastosowane produkty mają krajowe i międzynarodowe dopuszczenia morskie, a niektóre również aprobaty Ex. „Złączki WAGO idealnie komponują się z rozwiązaniami dla automatyki. Ponadto wszystkie produkty są naprawdę wysokiej jakości. To nas w pełni przekonało“, wyjaśnia Grafflage. Za pomocą drukarki termotransferowej Smart Printer Christian Möhlenbruch i Pascal Grafflage mogą wyraźnie oznaczyć poszczególne elementy w szafie sterowniczej. „Tworzymy dokumentację bezpośrednio na i w szafie sterowniczej. Jest to praktyczne i oszczędza czas, bo nie trzeba już zaglądać do książki serwisowej“ – tłumaczy Grafflage.

Niezawodny monitoring zbiorników

Po zainstalowaniu i uruchomieniu nowego systemu monitorowania zbiorników pracownicy firmy Wilhelm Schroer, Schiffselektrik GmbH szkolą załogę statku w zakresie obsługi systemu. „Demonstrujemy działanie systemu i dbamy o to, aby prawidłowo funkcjonował” – wyjaśnia Pascal Grafflage. Załoga na statku jest natomiast odpowiedzialna jedynie za obsługę i kontrolowanie systemu. W przypadku serwisu lub pytań zdają się na elektryków okrętowych. „Jesteśmy bardzo zadowoleni z systemów monitorowania zbiorników, które wdrożyliśmy do tej pory. Jednak stale je rozwijamy i dostosowujemy do nowych uwarunkowań prawnych, wymagań klientów i obecnego stanu cyfryzacji“ – podsumowuje Grafflage.

Firma Wilhelm Schroer, Schiffselektrik GmbH szukała partnera, którego oferta obejmowałby wszystkie ważne dla niej obszary oraz zawierała produkty, mające odpowiednie dopuszczenia morskie. Istotną kwestią była również niezawodność, która dawałaby firmie możliwość oferowania jej klientom najlepszych systemów monitorowania zbiorników na statkach. „W WAGO czujemy się ważnym klientem. Doradcy znajdują odpowiednie rozwiązanie czasami dla bardzo specyficznych dla żeglugi problemów i włączają się w nasze projekty“ – docenia współpracę z WAGO Christian Möhlenbruch.

Nasze rozwiązania z przesmysłu stoczniowego i morskiego

Rozwiązania dla potrzeb naszych klientów
Od mostka aż po maszynownię – automatyka i bezpieczna sieć połączeń WAGO

sprawdź więcej



Utworzono: / Kategoria: , ,

Reklama

Newsletter

Zapisz się i jako pierwszy otrzymuj nowości!



PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ



NAJNOWSZE PUBLIKACJE OD UŻYTKOWNIKÓW I FIRM

Reklama



POLECANE FIRMY I PRODUKTY