Do Projektu iAutomatyka dołączyli:

https://iautomatyka.pl/wp-content/uploads/2021/02/reer-port-1200.jpg

Kurtyny bezpieczeństwa ReeR w zautomatyzowanym porcie


Ciągły rozwój technologiczny czujników oraz urządzeń nawigacyjnych na przestrzeni ostatnich lat pozwolił zredukować liczbę personelu potrzebną do obsługi dźwigów, kontenerów i pojazdów transportowych w portach. Najnowsze maszyny dzięki zastosowaniu sterowania zdalnego oraz opracowaniu algorytmów sekwencyjnych do obsługi kontenerów są w pełni autonomiczne. Automatyzacja w przemyśle portowym podążała niemal tą samą ścieżką co automatyzacja w przemyśle produkcyjnym. Są jednak dwie zasadnicze różnice: plac portowy jest znacznie większy niż typowy zakład produkcyjny oraz większość operacji odbywa się na świeżym powietrzu, przez co elementy instalacji narażone są na działanie warunków atmosferycznych. W związku z powyższym powstaje szereg problemów dotyczących bezpieczeństwa pracowników oraz wydajności zakładu.

Europejskie normy

Europejskie prawodawstwo (Dyrektywa 2005/65/EC) przyczyniło się do poszerzenia zakresu standardów bezpieczeństwa w portach. Opublikowano serię dyrektyw obejmujących cały system dokowania statków oraz przemieszczania ludzi i dóbr z transportu morskiego. Dyrektywy te zakładają zastosowanie narzędzi oceny ryzyka, a także wdrożenie planów bezpieczeństwa w bardzo dużych i złożonych obszarach, składających się ze stref wspólnych, obszarów tranzytowych, magazynów, składowisk pustych i pełnych kontenerów oraz wszystkich innych obszarów powiązanych z transportem morskim, nawet jeśli znajdują się z dala od linii nabrzeża.

Fot. 1 Kurtyny bezpieczeństwa w porcie

Aplikacja

Jednym z wymagań związanych z bezpieczeństwem w zautomatyzowanych portach jest zabezpieczenie dostępu do obszarów gdzie suwnice, żurawie torowe oraz autonomiczne pojazdy się przemieszczają. Duże wymiary bram oraz środowisko pracy (na zewnątrz) może powodować problemy jeśli chodzi o niezawodność systemów bezpieczeństwa. W aplikacji opisanej poniżej do detekcji pozycji autonomicznych pojazdów przenoszących kontenery w wyznaczonym obszarze wykorzystano optoelektroniczne kurtyny bezpieczeństwa ReeR (Typ 4, SIL 3).

Fot. 2 Autonomiczny pojazd do przenoszenia kontenerów „Kalmar”

Instalacja w porcie Brisbane

Instalacja znajduje się na terenie portu Brisbane w Australii, w terminalu „AutoStrad” i jest obsługiwana przez Patrick Terminals – największego operatora terminali kontenerowych w Australii, który obsługuje rocznie ponad 3 miliony TEU (jednostka pojemności używana często w odniesieniu do portów i statków. Jest ona równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp).

Terminal Brisbane Autostrad został otwarty w 2007 roku i był pierwszym zautomatyzowanym terminalem kontenerowym w Australii.

Cechy terminalu:

  • 3 stanowiska do cumowania (Stanowisko nr 8, 9 i 10)
  • 930 m linii brzegowej o maksymalnej głębokości 14 m
  • ładowność 1,1 miliona TEU

W pełni automatyczny system obsługi kontenerów może pracować 24 godziny na dobę w niemalże każdych warunkach pogodowych. Zapewnia to swobodny przepływ towarów i znaczne obniżenie kosztów. System wykorzystuje radar fal milimetrowych co pozwala maszynom operować autonomicznie z dokładnością do 2 cm. Pojazdy poruszają się samodzielnie po wirtualnej siatce generowanej komputerowo w zależności od potrzeb portu. Detekcja pojazdu w strefie załadunkowej jest zrealizowana za pomocą kurtyn bezpieczeństwa.

System bezpieczeństwa w porcie jest zrealizowany poprzez połączenie optycznych kurtyn bezpieczeństwa i fizycznych wygrodzeń. Celem jest ograniczenie dostępu personelu do strefy obsługi i składowania kontenerów (strefa niebezpieczna), gdzie są one przenoszone przez flotę pojazdów „Kalmar”. Z uwagi na bezpieczeństwo dostęp ludzi musi być zabroniony podczas wszystkich operacji obsługi kontenerów. Różne obszary terminalu są chronione przez fizyczne wygrodzenia blokowane za pomocą elektrorygli. Blokowanie i odblokowywanie furtek jest kontrolowane przez scentralizowany system. Otrzymuje on polecenia załadowania/rozładowania kontenerów oraz zbiera sygnały o pozycji autonomicznych pojazdów w obszarach chronionych przez kurtyny optyczne. Polecenia załadowania/rozładowania odbierane są automatycznie z platformy ładującej oraz systemu pomiaru wagi kontenerów. Kiedy autonomiczne pojazdy przejeżdżają przez obszar działania kurtyny świetlnej, przerywają jej wiązki oraz generują sygnał, który ostrzega o obecności pojazdu w danej strefie. Kiedy sygnał ten jest aktywny blokady bram otaczających dany obszar są ryglowane zapobiegając dostępowi personelu.

Fot. 3 Plan zautomatyzowanego portu w Brisbane

Fot. 4 Kurtyny ReeR ADMIRAL Long Range o zasięgu do 60 m

Rekomendowany produkt

Dla portów morskich rekomenduje się wykorzystanie dwuwiązkowych optycznych kurtyn bezpieczeństwa o zwiększonym zasięgu w podgrzewanej obudowie wodoszczelnej IP 67.

  • Model ADMIRAL AX LR DB WTH
  • Poziom bezpieczeństwa: Typ 4 – PL e – SIL3 – SIL CL3
  • Liczba wiązek: 2 lub 3 podwójne wiązki
  • Zasięg: do 60 m

Fot. 5 Kurtyna bezpieczeństwa ReeR ADMIRAL

Ten model kurtyn Admiral o dalekim zasięgu zawiera innowacyjny system podwójnych wiązek. Zmniejsza on czułość kurtyny świetlnej przy detekcji niewielkich obiektów, które mogą niepożądanie przerwać wiązki (np. ptaki, liście, śnieg). Dzięki temu są to idealne kurtyny do zastosowania na otwartym terenie, jakim są np. porty. System gwarantuje niezawodność nawet we mgle, śniegu, czy deszczu. Podwójne wiązki zapewniają zwiększoną moc wzmacniając odporność kurtyny na zakłócenia atmosferyczne. Dodatkowo podgrzewana, wodoszczelna obudowa IP 67 chroni kurtynę przed działaniem temperatury i powiązanym z nią, np. problemem kondensacji, czy osadzania się soli umożliwiając częste mycie kurtyn w celu usunięcia pyłu i brudu.

Pozostałe produkty

Przedstawione w artykule produkty stanowią niewielką część gamy urządzeń bezpieczeństwa pracy maszyn i sygnalizacji oferowanych przez firmę INSTOM. W celu poznania pełnej oferty produktowej zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej www.instom.com.pl



Utworzono: / Kategoria: , ,
  • Autor: INSTOM sp. z o.o.
  • Firma INSTOM została założona w 1992 roku w Łodzi i prowadzi działalność w dwóch obszarach: zabezpieczenia i automatyka budynkowa oraz automatyka przemysłowa. Dział automatyki przemysłowej skupiony jest na handlu urządzeniami związanymi z bezpieczeństwem pracy maszyn, sygnalizacją i systemami optymalizacji procesów produkcyjnych.
  • Profil Autora
  • http://www.instom.com.pl/

Reklama

Newsletter

Zapisz się i jako pierwszy otrzymuj nowości!



PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ



NAJNOWSZE PUBLIKACJE OD UŻYTKOWNIKÓW I FIRM

Reklama



POLECANE FIRMY I PRODUKTY