W systemach automatyki magazynowej rolki napędowe odgrywają dużą rolę. Ich szeroki zakres zastosowań pozwala zoptymalizować pracę w wielu zakładach. Czasami jednak dochodzi do uszkodzenia takich rolek. Zatarte łożyska, uszkodzone tuleje czy wyrobione wałki to częsta przyczyna nieprawidłowej pracy przenośników. Jedyną opcją pozostaje wymiana uszkodzonych elementów, co w przypadku starych linii może generować niechciany przestój.
Zaczynając regenerację, warto przygotować kilka narzędzi:
- młotek,
- młotek do pobijania z tworzywa,
- szczypce do pierścieni Segera,
- wybijaki stalowe,
- imadło,
- szlifierkę stołową z drucianą tarczą,
- benzynę ekstrakcyjną,
- klej do mocowania połączeń cylindrycznych,
- opcjonalnie zestaw do nabijania łożysk, prasę ręczną.
Rozpoczynając pracę, należy pamiętać o środkach ochrony osobistej w postaci okularów ochronnych i rękawic. Na wstępie trzeba wykonać diagnostykę stanu rolek, po czym przejść do demontażu elementów składowych. Za pomocą szypiec ściągamy pierścienie Segera i odkładamy w celu ponownego wykorzystania. Uszkodzone pierścienie wymieniamy.
Rolkę zaciskamy w imadle i przy pomocy młotka z tworzywa wybijamy ze środka wał. Warto pamiętać, aby zaciskać rolkę owiniętą kawałkiem gumy lub tektury celem uniknięcia uszkodzeń powierzchni tulei. W kolejnym kroku, w dziurę pozostałą po wale wkładamy wybijak, opieramy na wewnętrznej stronie łożyska i wybijamy obydwa łożyska z tulei. W tym momencie przechodzimy do ponownej weryfikacji stanu elementów. Wytarte tuleje, wałki oraz łożyska należy wymienić. Elementy, które nadają się do ponownego wykorzystania, oczyszczamy za pomocą benzyny ekstrakcyjnej oraz szlifierki stołowej z założoną drucianą tarczą.
Składanie rolki rozpoczynamy od dobrania łożysk. Temat dobierania odpowiedniego łożyska jest bardzo obszerny, więc warto skorzystać z katalogu producenta lub odpowiedniej literatury.
Zaczynając montaż łożyska, pokrywamy klejem do mocowania połączeń cylindrycznych wewnętrzną ściankę tulei i ostrożnie osadzamy łożysko. Następnie z pomocą odpowiedniej nasadki lub kawałka grubego płaskownika nabijamy młotkiem łożysko. Ważne, żeby robić to równomiernie oraz pamiętać, aby nie uderzać młotkiem w środek łożyska, ponieważ dojdzie do jego uszkodzenia. Bardzo pomocnym narzędziem będzie ręczna prasa, która pozwoli na optymalne nasunięcie łożysk, bez zbędnego wykorzystania siły. Kiedy jedno łożysko jest już nabite, należy od wewnętrznej strony nabić wałek i zakryć drugim łożyskiem. Chodzi o to, aby uniknąć sytuacji, kiedy oba łożyska będą nabite i będziemy musieli przez oba przebijać wał.
W końcowym etapie zabezpieczamy wał ‘Segerami’, tu warto sprawdzić, czy pod pierścieniem nie ma luzu i ewentualnie skorygować podkładką dystansową.
I gotowe! Nasza rolka jest przygotowana do ponownego montażu na instalacji.
Artykuł został nagrodzony w Konkursie iAutomatyka – edycja Kwiecień 2020.Nagrodę Voucher na szkolenie + zestaw gadżetów dostarcza ambasador konkursu, firma BECKHOFF. |