Artykuł dotyczący logiki drabinkowej PLC sterowania przetwornicą częstotliwości (VFD) do sterowania prędkością silnika z wyborem prędkości na lokalnym panelu polowego lub grafiki SCADA.
Jak kontrolować VFD za pomocą PLC?
Schemat sterowania i zasilania
Uruchomienie i programowanie parametrów w VFD
- Uruchomienie jest niezbędne do prawidłowego działania VFD.
- Niezbędne parametry, takie jak dane z tabliczki znamionowej silnika, napięcie wejściowe, typ silnika, częstotliwość należy wprowadzić w VFD podczas szybkiego uruchamiania.
- Po udanym szybkim uruchomieniu nadszedł czas na zainstalowanie zaawansowanego uruchamiania. To uruchomienie jest potrzebne, aby podać szczegóły wszystkich cyfrowych i analogowych wejść i wyjść, takich jak:
- Informacje o wejściach cyfrowych polecenia startu i polecenia wyboru prędkości
- Informacje o wyjściach cyfrowych, takich jak status pracy napędu, błąd napędu itp.
- Informacje o wejściach analogowych, takich jak wejście prędkości 1 i wejście prędkości 2
- Informacje o wyjściach analogowych, takich jak prąd i częstotliwość silnika
PLC Program
Połączenie 1:
W pierwszej drabince programu PLC sprawdzamy, czy VFD jest gotowy do uruchomienia. Ten sygnał pojawi się, gdy wszystkie warunki będą prawidłowe, a sprzężenia zwrotne bezpieczeństwa i zasilania będą aktywne.
Połączenie 2:
W drabince 2, po naciśnięciu przycisku Start, bit VFD Drive_DO zostanie ustawiony, jeśli będzie dostępny Ready_to_Start i Brak błędu.
Połączenie 3:
To jest logika zatrzymania. Naciśnięcie przycisku stop spowoduje zresetowanie bitu Drive_DO.
Połączenie 4:
W tej linijce programu (4), ta logika jest wymagana ze względów bezpieczeństwa, gdy tylko bit Drive_DO zostanie ustawiony i jeśli w jakimkolwiek przypadku VFD nie będzie działać z powodu jakiejkolwiek usterki, to po wcześniej zdefiniowanym czasie oczekiwania, tutaj uznaliśmy to za Run_FB_Time, zresetuje bit Drive_DO i wygenerować błąd.
Ten błąd można potwierdzić ze SCADA po rozwiązaniu błędu od strony pola.
Połączenie 5:
Kolejna linijka 5 przedstawia sytuację jeśli VFD pobiera więcej prądu. Wtedy zgłasza błąd przeciążenia i zresetuje bit Drive_DO wygenerując błąd.
Ten błąd można potwierdzić ze SCADA po rozwiązaniu błędu od strony pola.
Połączenie 6:
Przedstawia wyjście cyfrowe wyboru prędkości. Jeśli wybierzesz wejście prędkości jako lokalne, to nie aktywuje bitu wyboru prędkości wynikającego z braku Speed_DO, a jeśli wybierzesz wejście prędkości jako zdalne, aktywuje bit wyboru prędkości wynikający z obecności Speed_DO.
Projekt SCADA
Stan normalny:
Jest to normalny stan silnika. Nie ma błędu, a bit Ready jest również w stanie normalnym.
Również wybór prędkości jest w trybie LOKALNYM.
Stan Pracy:
Ten stan wskazuje, że bit gotowości jest wysoki i silnik pracuje bez żadnych błędów.
Stan Awarii:
Bit błędu jest wysoki i silnik również pokazuje stan błędu.
PS :
W niektórych branżach kolor żółty był również używany do wskazania stanu błędu. Kolor czerwony jest używany do wskazania stanu zatrzymania silnika.