W produkcji karoserii samochodowych niezawodność i dokładność mają podstawowe znaczenie. Wiele zadań jest wykonywanych przez roboty. W takich przypadkach sprawdzają się czujniki R20x Pepperl+Fuchs — umożliwiają płynną pracę robotów. Są to czujniki fotoelektryczne, które określają prędkość przemieszczania, mierzą odległości robocze i zapewniają chwytanie obiektów przez roboty, a także wykrywanie małych części i elementów powierzchni.
Niezawodna kontrola przenośników podczas konstrukcji nadwozi samochodowych
W trakcie procesu produkcji pojazdów kolejno dodawane są różne komponenty tworzące nadwozie pojazdu. Komponenty obejmują części z blach pochodzące z tłoczni, zespoły przednie, tylne i podłogowe, a także elementy dodatkowe, takie jak drzwi i ściany boczne. Komponenty są przenoszone wzdłuż linii produkcyjnej na platformach transportowych lub przenośnikach i dostarczane do różnych stacji produkcyjnych. W tym miejscu roboty zgrzewają, sklejają lub nitują komponenty, ewentualnie chwytają i pozycjonują je w celu przygotowania do procesów produkcyjnych. W trakcie tego procesu w każdej stacji produkcyjnej powinno znajdować się jednocześnie tylko jedno nadwozie.
Jeśli komora produkcyjna jest aktualnie używana, zbliżający się przenośnik musi zatrzymać się przed komorą, aż wejście będzie możliwe. Platforma transportowa typowo porusza się z prędkością około 60 m/min. Aby spowolnić ją w najbardziej łagodny sposób, prędkość ogranicza się stopniowo, aż do całkowitego zatrzymania platformy. Czujniki fotoelektryczne, które wykrywają przenośniki, muszą zapewniać całkowitą niezawodność, nawet gdy przenośniki powodują odbicia i odblaski, a także w obecności światła zewnętrznego i innych zakłóceń pochodzących z otoczenia w zakładzie.
Zadanie to ułatwiają czujniki retrorefleksyjne serii R201 wyposażone w filtr polaryzacyjny, który chroni przed zakłóceniami padania światła na element odbiornika w czujniku. Odblaskowe powierzchnie przenośników są niezawodnie wykrywane. Gdy zbliżający się przenośnik przerwie wiązkę światła pomiędzy pierwszym czujnikiem i reflektorem zamontowanym po przeciwnej stronie, prędkość transportu zostanie natychmiast ograniczona. Jeśli dotrze do drugiego czujnika retrorefleksyjnego serii R201, platforma transportowa zostanie zatrzymana. To niezawodne wykrywanie przenośników zapewnia skuteczną oraz bezproblemową kontrolę całego procesu.
Czujniki retrorefleksyjne serii R201 z filtrem polaryzacyjnym zapewniają niezawodne wykrywanie nawet bardzo połyskliwych części. Odbicia światła od nadwozia oraz światło zewnętrzne z otoczenia nie ograniczają niezawodnej pracy czujników. Seria R201 przeznaczona do zastosowań średniej wielkości została uzupełniona serią R200 o imponujących parametrach przeznaczoną do większych rozwiązań. Wszystkie pięć serii — R201 i R200 wraz z mniejszymi seriami R100, R101 oraz R103 przeznaczonymi do zastosowań w ograniczonych przestrzeniach — łączą te same tryby wykrywania, standardowe konfiguracje oraz jeden interfejs użytkownika, co zapewnia maksymalną elastyczność.
Precyzyjne sterowanie położeniem w zautomatyzowanych systemach chwytania
Roboty odgrywają kluczową rolę w produkcji karoserii samochodowych. Są one wykorzystywane podczas procesu tworzenia nadwozia krok po kroku, co wiąże się z łączeniem elementów metalowych wykonanych na prasie — części przednich, tylnych i podłogi, jak również części montowanych na karoserii, takich jak drzwi i ściany boczne. Podzespoły na linii produkcyjnej są przesuwane na platformach transportowych lub przenośnikach i dostarczane do różnych stacji produkcyjnych. W komorze spawalniczej robot podnosi części z nośnika ładunku, aby następnie przyspawać je do karoserii, gdy zostanie ona podana do tego etapu produkcji.
Panele boczne są umieszczane w nośnikach ładunku w komorze montażowej. Brak precyzji podczas podnoszenia i umieszczania oraz przenoszenia nośników ładunku mogą powodować odsunięcie poszczególnych bocznych paneli od wymaganego położenia. Aby prawidłowo uchwycić każdy panel boczny, obsługujący robot musi najpierw sprawdzić położenie każdej przeznaczonej do montażu części i odpowiednio ją ustawić, jeśli będzie przesunięta w stelażu. Ten krok pozwala uniknąć błędów w procesie podnoszenia, które mogą uszkodzić przenośnik płozowy i robota.
Cztery czujniki odległości z serii R201 zapewniają właściwy chwyt robota. Gdy element chwytaka zbliża się do nośnika ładunku, czujniki mierzą odległość do panelu bocznego w różnych punktach. System sterowania robota wykorzystuje te dane do określenia optymalnych współrzędnych chwytania.
Uzupełnieniem serii R201 jest seria R200 z obudową o średniej wielkości, umożliwiająca działanie w większym zasięgu. Mniejsze konfiguracje serii R100, R101 i R103 zapewniają imponującą wydajność w zastosowaniach o ograniczonej przestrzeni. Wybór czujnika staje się prostszy, ponieważ użytkownicy mogą wykorzystać takie same tryby wykrywania i jeden interfejs użytkownika we wszystkich pięciu seriach. Technologia Multi Pixel jest dostępna w każdej konfiguracji R10x/R20x, co pozwala na dokonywanie pomiarów bez zakłóceń oraz dokładne wykrywanie obiektów nawet z bliskiej odległości.
Niezawodne wykrywanie małych części w produkcji pojazdów samochodowych
W trakcie procesu produkcji pojazdów kolejno dodawane są różne komponenty tworzące nadwozie pojazdu. Elementy obejmują: części z blachy, zespoły i elementy montowane na karoserii. Przenośniki płozowe służą do transportu karoserii pomiędzy poszczególnymi stanowiskami produkcyjnymi i do komór spawalniczych obsługiwanych przez robota. W komorach spawalniczych boczne panele są umieszczane na stojakach, aby umożliwić ich chwytanie przez robota, który zdejmuje panele ze stojaków i umieszcza je na karoserii w celu przyspawania.
Niektóre ściany boczne pochodzą od dostawców zewnętrznych. Oznacza to, że należy je sprawdzić, gdy są odbierane ze stojaków. W przypadku wystąpienia usterki należy natychmiast odrzucić część, aby uniknąć wystąpienia wad w procesie. Kryteria jakości dla części wykonanych z blach mogą często dotyczyć bardzo małych elementów, np. dwóch śrub na słupkach B i C — ich obecności i prawidłowego montażu. W przypadku wykrycia błędów podczas kontroli, robot natychmiast wysunie uszkodzone panele boczne na drugi stojak.
Do osiągnięcia tego celu używa się czujników triangulacyjnych serii R201 z funkcją tłumienia tła. Dioda laserowa DuraBeam tworzy niewielki, precyzyjny punkt światła, który pozwala na niezawodne monitorowanie nawet najmniejszych detali paneli bocznych. Czujniki odbiciowe wykrywają obecność i prawidłowy montaż śrub. Uszkodzone panele boczne są odrzucane, zapewniając płynny przebieg procesu.
Dostosowane do potrzeb rozwiązania czujnikowe do pomiaru odległości roboczej
Czujniki fotoelektryczne serii R20x
- Standardowe obudowy umożliwiają elastyczny montaż, nawet w przypadkach, gdy dostępne miejsce jest ograniczone
- Bezpieczna dla oczu technologia laserowa DuraBeam i wypróbowana technologia Multi Pixel zapewniają maksymalną niezawodność i dokładność
- Ciągła komunikacja za pośrednictwem systemu IO-Link umożliwia różnorodne zastosowania
- Koncepcja sterowania i wyświetlania jest taka sama we wszystkich czujnikach, co zapewnia prosty, intuicyjny w obsłudze interfejs użytkownika