Do Projektu iAutomatyka dołączyli:

https://iautomatyka.pl/wp-content/uploads/2022/12/3P-Programowanie-Przemysłu-Przyszłości-00.jpg

3P – Programowanie Przemysłu Przyszłości


To była nie lada gratka dla miłośników i adeptów na stanowiska specjalistów programowania sterowników PLC świata przemysłu. Mowa oczywiście o dużym przedsięwzięciu jakim z pewnością był projekt 3P -> Programowanie Przemysłu Przyszłości zrealizowany w ramach Programu Rozwoju Talentów Informatycznych na lata 2019-2029. Jego założenie było proste – dotrzeć do jak największej liczby studentów i pomóc im rozwinąć swoje kompetencje z zakresu informatyki technicznej i przemysłowej. Zwieńczeniem projektu były mistrzostwa, gdzie do zrealizowania było niebanalne zadanie programistyczne. Będzie o nim w tym artykule!

Tym wpisem mamy nadzieję, że zachęcimy Was do wyszukiwania podobnych wydarzeń, eventów, projektów czy kursów. Rozwijanie swoich kompetencji to zawsze dobry wybór. I kto jak kto, ale iAutomatyka.pl tego stanowiska pilnuje od początku działalności!

Rekrutacja

To był etap, gdzie naprawdę dużo się działo. Do udziału zgłosiło się ponad 1000 studentów. I nie trudno się dziwić! Nie ukrywajmy, programy nauczania na studiach niezbyt dobrze odzwierciedlają potrzeby współczesnego Przemysłu 4.0. Ba! Nierzadko dostępny na uczelni sprzęt nie nadąża za pełnym nowości światem przemysłu. Zatem puszczone w świecie studenckim hasło o możliwości bezpłatnego doszkolenia się bezpośrednio od specjalistów z branży, odbiło się niemałym echem.Lecz nie tylko studenci wzięli w nim udział. Do programu zgłosili się także akademiccy nauczyciele chcący poszerzyć swoją wiedzę, nabyć doświadczenie dydaktyczne, a także chcący podnieść poziom swoich kompetencji i umiejętności technicznych. Byli także wolontariusze pomagający w organizacji tego eventu. W końcu organizacja projektu na skalę ogólnokrajową pozwala wzbogacić się o cenne doświadczenie

Zajęcia

Do projektu w rezultacie przystąpiło 420 studentów oraz ponad 65 nauczycieli z ośrodków akademickich w całym kraju. Utworzonych zostało 21 grup w 11 miastach. Była również opcja dołączenia do grupy zdalnej jeśli ktoś nie miał fizycznej możliwości udziału w warsztatach. I to właśnie tam działy się najciekawsze rzeczy!Na początek kurs wyrównawczy pozwolił na pewny start w projekcie. Następnie jak na XXI wiek przystało za pomocą platformy elearningowej odbyły się wykłady z części teoretycznej. Ale nie były to całki czy wyznaczania transmitancji układów, tylko praktyczna wiedza o sterownikach PLC i zagadnieniach z ich programowania. Na tej podstawie w końcu przystąpiono do „praktycznej praktyki”. Zamiast zapalać lampki jak ma się to w zwyczaju na uczelniach, uczestnicy zetknęli się z rzeczywistymi przykładami, które opracowane zostały przez specjalistów z branży.

Wsparcie

Oprócz dostępu do sprzętu, niezaprzeczalną zaletą projektu był dostęp do (po prostu) ludzi z branży. Nawet przeczytanie 100 książek czasami mogłoby nie pomóc w rozwiązaniu problemu. Tymczasem ludzie pracujący z automatyką na co dzień potrafią rozwiązaniami „sypać jak z rękawa”. Jednak doświadczenie to jest to, czego nie nie da się przeskoczyć. A obcując z osobami doświadczonymi mamy inne tempo jego nabierania.

Jeśli komuś było mało, to bez problemu mógł wypożyczyć sobie sprzęt komputerowy i potrenować w domu. Mając pytania dostępne były indywidualne konsultacje z nauczycielami. Zatem spragnieni wiedzy studenci mieli źródła, z których czerpać ją mogli pełnymi garściami!

Wielki finał!

Zwieńczeniem projektu były Mistrzostwa w Algorytmice i Programowaniu Przemysłu Przyszłości. Udział w nim wzięło 13 zespołów spośród, których najlepszym okazał się Comic Relief z Politechniki Warszawskiej.

Zadanie, przed którym stanęli wiązało się z zarządzaniem śluzą wodną. Śluzy jak pewnie wiecie to konstrukcje umożliwiające pokonywanie przez jednostki wodne różnic z poziomie wody między zbiornikami. No przecież za napęd tych wielkich wrót nie odpowiada jakaś dźwignia tylko napęd elektryczny lub hydrauliczny. Zatem kwestia sterowania tego układu to jak najbardziej sprawa dla automatyka!Modelowa śluza składała się z szczegółowo opisanych elementów składowych jak:

  • awanporty (miejsce oczekiwania statków na wejście do śluzy)
  • wrót,
  • komory śluzowej,
  • kanałów obejściowych,
  • zasuw do regulacji poziomu wody w śluzie,
  • kanału obejściowego z pompą,
  • układu czujników i sygnalizacji.

Było oczywiście kilka podpunktów do wykonania, m. in. program do 9-etapowego osuszania śluzy czy wizualizacja na panelu HMI do ręcznego operowania wszystkimi aktuatorami oraz całkowity podgląd systemu.

Uczestnicy mieli ograniczony do 4 godzin czas, co potęgowało wyzwanie. I mimo, iż mistrzostwa miały charakter rywalizacji, to były doskonałą okazją do sprawdzenia nowo nabytych i tych już posiadanych umiejętności programistycznych oraz pracy zespołowej.

Podsumowanie

Umiejętność algorytmicznego rozwiązywania problemów i programowania, jest coraz większą potrzebą w dzisiejszym świecie. W końcu coraz więcej urządzeń elektronicznych działających pod kontrolą różnorodnych programów otacza nas każdego dnia. Dlatego każda inicjatywa rozwoju tego typu kompetencji już jest na wagę złota, a z czasem jeszcze bardziej będzie zyskiwać na wartości. W przypadku tego kursu miał on o tyle większą wartość, że pozwalał w ten świat wkroczyć niemal od zera dzięki kursowi wyrównawczemu. No i nieoceniony dostęp do specjalistycznej wiedzy i doświadczenia ekspertów biorących udział w projekcie. Cieszymy się, że także takie fundacje jak właśnie współorganizująca projekt 3P Fundacja Manus i szkoły wyższe jak Wydział Elektryczny Politechniki Wrocławskiej, zauważyły podobnie jak my, potrzebę dodatkowej edukacji przyszłych specjalistów z branży automatyki. I to się liczy!

Zadanie publiczne „Mistrzostwa w Algorytmice i Programowaniu Przemysłu Przyszłości” (Projekt 3P) realizowane jest w ramach Programu Rozwoju Talentów Informatycznych na lata 2019-2029.Zadanie dofinansowane ze środków budżetu państwa w wysokości 3 804 885 zł w ramach konkursu „Mistrzostwa w Algorytmice i Programowaniu – Studenci”. Całkowity koszt zadania publicznego wynosi łącznie 4 059 205 zł.



Utworzono: / Kategoria: , , ,
  • Autor: Pawel Zadroga • iAutomatyka.pl
  • Redaktor w iAutomatyka.pl Jestem absolwentem kierunku Automatyki i Robotyki na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Głównym obszarem moich zainteresowań była mechanika, dopóki nie odkryłem ile radości dają urządzenia automatyki! Głównie styczność mam z Mitsubishi Electric, EATON, Siemens, WAGO, Webhmi i kilka innych.
  • Profil Autora
  • http://www.iautomatyka.pl/

Reklama

Newsletter

Zapisz się i jako pierwszy otrzymuj nowości!



PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ



NAJNOWSZE PUBLIKACJE OD UŻYTKOWNIKÓW I FIRM

Reklama



POLECANE FIRMY I PRODUKTY