Do Projektu iAutomatyka dołączyli:

https://iautomatyka.pl/wp-content/uploads/2017/11/20171124_0927181183011535.jpg

Klątwa silnika 2137-M121. Short circuit czyli błąd na przemienniku częstotliwości Danfoss


Ponoć ten silnik już tak ma. Nie chodzi tu o model, moc, ale o tą konkretną sztukę. Nie wiadomo czy jest to jego klątwa czy już po prostu tradycja. Zacznijmy jednak od początku.

W pewnym zakładzie produkcji spożywczej na pewnej linii jest zamontowanych ponad 100 różnych silników do transporterów przemieszczających produkty od maszyny do maszyny. Oprócz bieżących napraw i reakcji utrzymania ruchu na usterki, co najmniej raz w roku linia ta przechodzi gruntowny remont. Wymieniana jest zużyta mechanika, pneumatyka elektryka i części automatyki. Całość trwa aż dwa tygodnie i w między czasie wykonywane są również pomiary silników i przewodów zasilania. No właśnie…

Przez te dwa tygodnie dwóch szanownych, nazwijmy ich Mirków. Rutynowo wykonują pomiary elektryczne dla tychże 100 silników. Odpinają przewód zasilania od strony szafy elektrycznej oraz w puszce łączeniowej silnika.  Wykonują pomiary, zapisują wyniki i skręcają wszystko tak jak… było.

Po remoncie czas na uruchomienia testowe! Utrzymanie Ruchu ściąga lockouty, włącza zasilanie i wspólnie z operatorami próbuje uruchomić linię. Po takim gruntownym grzebnięciu, problemów jest wiele i zanim każda maszyna dojdzie do siebie mija kilka godzin. W między czasie schodzą się „wszyscy święci” i pada kilka razy „dlaczego?”. Opowiadać można godzinami ale wróćmy do naszego silnika.


Przyszedł czas na uruchomienie transporterów, załączono poszczególne sekcje na panelu HMI, lecz już po sekundzie na ekranie pojawia się lista alarmów. Jeden z nich świadczy o problemie z zabezpieczeniem silnika. Elektro-Automatyk idzie zatem to szafy elektrycznej i już z daleka wita go czerwona lampka świecąca na drzwiach z jednej z ciągu szaf.

 

Otwiera ją i widzi, że problem zgłasza falownik  T121 z sekcji 2137. Montuje wyświetlacz na tym przemienniku i jego oczom okazuje się błąd: „CURR. SHORT CIRCUIT” co na nasz ojczysty język możemy przetłumaczyć jako „zwarcie na obciążeniu”.

 

Automatyk tylko mlasnął z grymasem na twarzy, odłączył silnik od falownika, zamknął szafę i ruszył w kierunku silnika M121 na transporterze 2137. Z kieszeni wyciąga klucz 8-ka płaski, odkręca pokrywę puszki elektrycznej i jego oczom ukazuje się połączenie.

Nie moi drodzy! Nie w gwiazdę, nie w trójkąt tylko…

w punkt”!


Czy podczas wykonania 100 rutynowych pomiarów, czyli również odpięcia i podłączenia każdego silnika można się pomylić? Jak widać można. Tylko dlaczego co roku na tym samym silniku? Ponoć przez kilka lat z rzędu! 100 zbadanych silników i błędne  jest zawsze na tym! Klątwa czy może tradycja ?

Jaki z tego morał?

Takie połączenie „w punkt” to ewidentne zwarcie 3 faz. Jeden z elektryków po prostu się pomylił i podłączył przewody na dolne zaciski (na blaszkę podłączenia w gwiazdę) zamiast na zaciski górne. W tym przypadku to falownik wykrywa błędne połączenie niemal natychmiastowo nie dopuszczając ani do zwarcia ani do usterki silnika i obwodu. Jeśli silnik byłby podłączony w rozruchu bezpośrednim to doszło by do zwarcia, ale po krótkiej chwili powinien zadziałać wyłącznik silnikowy rozłączając obwód.

Jest jeszcze coś! Do poprawienia tej usterki powinniśmy założyć lockout ponownie, czyli wyłączyć cały układ z zasilania. Najlepiej wyłącznikiem głównym, założyć kłódkę i oznaczenie „Awaria nie załączać”. Jeśli w Twojej głowie pojawia się teraz głos „eee nie przesadzaj” to chociaż przed przystąpieniem do poprawy podłączenia silnika odłącz go z zasilania w szafie elektrycznej i powieś kartkę ostrzegawczą „Nie załączaj! AWARIA Właśnie pracuję” !

Czy muszę odpowiadać dlaczego to takie ważne? Chcesz?

Szafa elektryczna, panel HMI załączający sekcję oraz silnik są w różnych miejscach. W czasie gdy Ty będziesz poprawiał połączenie silnika jeden z operatorów zgłasza ponownie alarmy z panela HMI innemu elektrykowi lub automatykowi. Jeden idzie podłączyć silnik w szafie, nie widzi ostrzeżenia więc robi to. Operator zaraz po tym uruchamia sekcję na panelu HMI. Na przewodach pojawia się napięcie międzyfazowe a Ty zostajesz porażony prądem! Na Twoje nieszczęście jedną ręką trzymałeś za przewód a drugą za metalowy element konstrukcji transportera. Przez Twoje serce przepływa prąd i doznajesz silnego skurczu! Akcja serca się zatrzymuje i zaczynasz umierać. Serio!

Na szczęście widzi to Twój kolega z pracy, który świeżo po szkoleniu BHP wie co robić. Wzywa pomoc (112) upewnia się, że nie jesteś pod prądem i zaczyna Cię reanimować. Trochę to trwa, ale udało się! Uratował Cię! Żyjesz! Masz farta a życie dało Ci niezłą lekcję, prawda?

P.S. Historia, poza akcją z porażeniem prądem, jest prawdziwa 🙂

Miałeś jakieś historię związane z porażeniem elektrycznym? Napisz to w komentarzu jako przestrogę dla innych! 



Utworzono: / Kategoria: ,
  • Autor: Marcin Faszczewski • iAutomatyka.pl
  • Redaktor naczelny w iAutomatyka.pl. Założyłem blog i portal iAutomatyka.pl aby wspólnie z Automatykami, Firmami i Integratorami publikować i szerzyć informacje związane z automatyką.  Nazywamy to Projektem iAutomatyka! Od artykułów wyjaśniających zasady w świecie automatyki po wpisy informacyjne z wydarzeniami firm. Zapraszam Automatyków do założenia bezpłatnego konta i publikowania artykułów o automatyce razem z nami. Zapraszam też firmy do założenia profilu i umieszczenia swojej działalności w katalogu i na mapie automatyki jak i publikowania artykułów wśród społeczeństwa automatyków.
  • Profil Autora
  • https://iautomatyka.pl/

Reklama

Newsletter

Zapisz się i jako pierwszy otrzymuj nowości!



PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ



NAJNOWSZE PUBLIKACJE OD UŻYTKOWNIKÓW I FIRM

Reklama



POLECANE FIRMY I PRODUKTY
  • Seria FX-100 Czujniki z serii FX-100 to najlepsze rozwiązanie pod względem stosunku jakości do ceny. Wyposażone są w funkcje szybkiego uczenia, co pozwala użytkownikom w szybki i prosty sposób przystosować czujnik do pracy z nieskomplikowan...
  • To rozwiązanie oparte o technologię LoRaWAN pozwala skutecznie realizować działania ograniczające ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa . Możliwość automatycznej kontroli dystansu z jednoczesnym monitoringiem relacji i wstecznym śledzeniem k...
  • Monitorowanie obciążenia i rozdział potencjałów w jednym kompletnym rozwiązaniu To innowacyjny system dystrybucji napięcia 24 V DC zapewniający monitorowanie obciążenia i dystrybucję potencjałów w jednym kompletnym rozwiązaniu. Bezawaryjna ...
  • Wyświetlacz słupkowy ITP15 jest kompaktowym wskaźnikiem procesowym, który wizualizuje analogowy sygnał wejściowy w zakresie od 0 do 100% z 10 słupkami po 10%. Sygnałem wejściowym może być liniowy sygnał napięciowy 0 (2) -10 V lub sygnał prą...
  • Produkty i rozwiązania firmy SICK są równie różnorodne jak codzienność w przedsiębiorstwie. Szkolenia SICK dla użytkowników umożliwiają zdobycie wiedzy na temat zróżnicowanej oferty naszych innowacyjnych produktów w formie dostosowanej do k...
    Link: Terminy
  • Drukarka i aplikator owijek Wraptor A6500r™ A6500. Automatyzuje proces identyfikacji przewodów i kabli. Wraptor automatycznie drukuje i nakłada etykiety samolaminujących w pięć sekund a tym samym zwiększa wydajność produkcji i oszczę...