Partnerzy portalu iAutomatyka.pl

ZOSTAŃ PARTNEREM PORTALU

Korporacja Mitsubishi Electric, posiadająca 90 lat doświadczenia w zakresie dostarczania niezawodnych, wysokiej jakości innowacyjnych produktów w dziedzinie automatyki przemysłowej, produkcji, marketingu i sprzedaży urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Programowalne sterowniki PLC, rozwiązania napędowe, roboty przemysłowe, panele dotykowe, wycinarki laserowe i sterownie CNC firmy Mitsubishi Electric zaliczają się do produktów najwydajniejszych na rynku i gwarantują sukcesy firmy już od ponad 30 lat.

WAGO jest producentem urządzeń automatyki przemysłowej i budynkowej oraz systemów połączeń dla elektrotechniki i elektroniki. Powstanie w 1951 roku firmy WAGO było wyrazem przekonania o słuszności obranego kierunku i stworzyło podwaliny pod dalszy rozwój technologii. Z czasem stała się ona standardem na całym świecie i teraz nie sposób wyobrazić sobie nowoczesnej instalacji elektrycznej czy systemu automatycznego sterowania bez wyrobów WAGO.

Eaton Electric jest producentem najwyższej jakości automatyki przemysłowej, aparatury sygnalizacyjnej, łączeniowej, zabezpieczającej i instalacyjnej oraz systemów rozdziału energii niskiego napięcia. Międzynarodowe nagrody oraz certyfikaty są dowodem, iż produkty Eaton Electric odpowiadają najnowszym standardom bezpieczeństwa i wymaganiom jakości. Wszystkie nasze wyroby gwarantują długoletnie działanie.

Generic selectors
Exact matches only
Szukaj w tytule
Search in content
Szukaj postów i artykułów
Search in pages
Szukaj w katalogu firm
Szukaj ofert pracy

Klątwa silnika 2137-M121. Short circuit czyli błąd na przemienniku częstotliwości Danfoss

1132 wyświetleń

Ponoć ten silnik już tak ma. Nie chodzi tu o model, moc, ale o tą konkretną sztukę. Nie wiadomo czy jest to jego klątwa czy już po prostu tradycja. Zacznijmy jednak od początku.

W pewnym zakładzie produkcji spożywczej na pewnej linii jest zamontowanych ponad 100 różnych silników do transporterów przemieszczających produkty od maszyny do maszyny. Oprócz bieżących napraw i reakcji utrzymania ruchu na usterki, co najmniej raz w roku linia ta przechodzi gruntowny remont. Wymieniana jest zużyta mechanika, pneumatyka elektryka i części automatyki. Całość trwa aż dwa tygodnie i w między czasie wykonywane są również pomiary silników i przewodów zasilania. No właśnie…

Przez te dwa tygodnie dwóch szanownych, nazwijmy ich Mirków. Rutynowo wykonują pomiary elektryczne dla tychże 100 silników. Odpinają przewód zasilania od strony szafy elektrycznej oraz w puszce łączeniowej silnika.  Wykonują pomiary, zapisują wyniki i skręcają wszystko tak jak… było.

Po remoncie czas na uruchomienia testowe! Utrzymanie Ruchu ściąga lockouty, włącza zasilanie i wspólnie z operatorami próbuje uruchomić linię. Po takim gruntownym grzebnięciu, problemów jest wiele i zanim każda maszyna dojdzie do siebie mija kilka godzin. W między czasie schodzą się „wszyscy święci” i pada kilka razy „dlaczego?”. Opowiadać można godzinami ale wróćmy do naszego silnika.

Przyszedł czas na uruchomienie transporterów, załączono poszczególne sekcje na panelu HMI, lecz już po sekundzie na ekranie pojawia się lista alarmów. Jeden z nich świadczy o problemie z zabezpieczeniem silnika. Elektro-Automatyk idzie zatem to szafy elektrycznej i już z daleka wita go czerwona lampka świecąca na drzwiach z jednej z ciągu szaf.

 

Otwiera ją i widzi, że problem zgłasza falownik  T121 z sekcji 2137. Montuje wyświetlacz na tym przemienniku i jego oczom okazuje się błąd: „CURR. SHORT CIRCUIT” co na nasz ojczysty język możemy przetłumaczyć jako „zwarcie na obciążeniu”.

 

Automatyk tylko mlasnął z grymasem na twarzy, odłączył silnik od falownika, zamknął szafę i ruszył w kierunku silnika M121 na transporterze 2137. Z kieszeni wyciąga klucz 8-ka płaski, odkręca pokrywę puszki elektrycznej i jego oczom ukazuje się połączenie.

Nie moi drodzy! Nie w gwiazdę, nie w trójkąt tylko…

w punkt”!


Czy podczas wykonania 100 rutynowych pomiarów, czyli również odpięcia i podłączenia każdego silnika można się pomylić? Jak widać można. Tylko dlaczego co roku na tym samym silniku? Ponoć przez kilka lat z rzędu! 100 zbadanych silników i błędne  jest zawsze na tym! Klątwa czy może tradycja ?

Jaki z tego morał?

Takie połączenie „w punkt” to ewidentne zwarcie 3 faz. Jeden z elektryków po prostu się pomylił i podłączył przewody na dolne zaciski (na blaszkę podłączenia w gwiazdę) zamiast na zaciski górne. W tym przypadku to falownik wykrywa błędne połączenie niemal natychmiastowo nie dopuszczając ani do zwarcia ani do usterki silnika i obwodu. Jeśli silnik byłby podłączony w rozruchu bezpośrednim to doszło by do zwarcia, ale po krótkiej chwili powinien zadziałać wyłącznik silnikowy rozłączając obwód.

Jest jeszcze coś! Do poprawienia tej usterki powinniśmy założyć lockout ponownie, czyli wyłączyć cały układ z zasilania. Najlepiej wyłącznikiem głównym, założyć kłódkę i oznaczenie „Awaria nie załączać”. Jeśli w Twojej głowie pojawia się teraz głos „eee nie przesadzaj” to chociaż przed przystąpieniem do poprawy podłączenia silnika odłącz go z zasilania w szafie elektrycznej i powieś kartkę ostrzegawczą „Nie załączaj! AWARIA Właśnie pracuję” !

Czy muszę odpowiadać dlaczego to takie ważne? Chcesz?

Szafa elektryczna, panel HMI załączający sekcję oraz silnik są w różnych miejscach. W czasie gdy Ty będziesz poprawiał połączenie silnika jeden z operatorów zgłasza ponownie alarmy z panela HMI innemu elektrykowi lub automatykowi. Jeden idzie podłączyć silnik w szafie, nie widzi ostrzeżenia więc robi to. Operator zaraz po tym uruchamia sekcję na panelu HMI. Na przewodach pojawia się napięcie międzyfazowe a Ty zostajesz porażony prądem! Na Twoje nieszczęście jedną ręką trzymałeś za przewód a drugą za metalowy element konstrukcji transportera. Przez Twoje serce przepływa prąd i doznajesz silnego skurczu! Akcja serca się zatrzymuje i zaczynasz umierać. Serio!

Na szczęście widzi to Twój kolega z pracy, który świeżo po szkoleniu BHP wie co robić. Wzywa pomoc (112) upewnia się, że nie jesteś pod prądem i zaczyna Cię reanimować. Trochę to trwa, ale udało się! Uratował Cię! Żyjesz! Masz farta a życie dało Ci niezłą lekcję, prawda?

P.S. Historia, poza akcją z porażeniem prądem, jest prawdziwa 🙂

Miałeś jakieś historię związane z porażeniem elektrycznym? Napisz to w komentarzu jako przestrogę dla innych! 

25 listopada 2017 / Kategoria: ,
  • Autor: Marcin Faszczewski
  • Założyłem blog i portal iAutomatyka.pl aby wspólnie z Automatykami, Firmami i Integratorami publikować i szerzyć informacje związane z automatyką.  Nazywamy to Projektem iAutomatyka!

    Od artykułów wyjaśniających zasady w świecie automatyki po wpisy informacyjne z wydarzeniami firm. Zapraszam Automatyków do założenia bezpłatnego konta i publikowania artykułów o automatyce razem z nami. Zapraszam też firmy do założenia profilu i umieszczenia swojej działalności w katalogu i na mapie automatyki jak i publikowania artykułów wśród społeczeństwa automatyków.

    Dołącz do projektu jako Integrator Automatyki.

    Dołącz do projektu jako Automatyk.

    Dołącz do projektu jako Firma, Producent, Dystrybutor.

  • Profil Autora
  • http://iautomatyka.pl/

CO O TYM MYŚLISZ? DODAJ KOMENTARZ!

NAJNOWSZE OD UŻYTKOWNIKÓW I FIRM

Oprogramowanie Galileo 10.2 firmy Eaton – obecnie dostępne również z wizualizacją internetową bez konieczności znajomości HTML

Firma Eaton prezentuje najnowszą wersję oprogramowania wizualizacyjnego: Galileo 10.2. Eaton oferuje producentom maszyn i urządzeń możliwość dodatkowego skrócenia czasu tworzenia projektów i ich wdrażania. Oprogramowanie wspiera użytkowników paneli dotykowych XV100, XV300 i XP500 w zakresie programowania, obsługi, monitorowania i sterowania maszynami i systemami. Najnowsza wersja wprowadza wiele nowych funkcji, które są bezpośrednio dostosowane do życzeń

Oprogramowanie Galileo 10.2 firmy Eaton – obecnie dostępne również z wizualizacją internetową bez konieczności znajomości HTML

Przerażające zdania wypowiedziane przez roboty

Pracując z robotami, też do was mówią? Lubicie je? Boicie się ich? A może po obejrzeniu filmu jedynym wzbudzającym zaufanie robotem zostanie robot kuchenny?

Przerażające zdania wypowiedziane przez roboty

Promocja na wyłączniki instalacyjne BHW-T (nadprądowe i różnicowe) od Mitsubishi Electric

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą na porażająco niskie ceny wyłączników instalacyjnych serii BHW-T10. Główne trzy wyróżniające cechy wyłączników instalacyjnych BHW-T: wysoka zwarciowa zdolność łączeniowa 10kA możliwość zasilania zbiorczego z obu stron wyłącznika funkcjonalna konstrukcja ułatwiająca znakowanie obwodów W celu składania zamówień skorzystaj z formularza lub kontaktu e-mail: mpl@mpl.mee.com

Promocja na wyłączniki instalacyjne BHW-T (nadprądowe i różnicowe) od Mitsubishi Electric

Wykorzystanie falowników obniża koszty automatyzacji w firmie IMBS

Zastosowanie falowników w miejsce serwomechanizmów spowodowało obniżenie kosztu uniwersalnych maszyn do napełniania butelek. Napełniacze butelek i worków z elektroniczną regulacją poziomu napełnienia oferują istotne korzyści w porównaniu z maszynami regulowanymi ręcznie, jednak ich dotychczasowy, wysoki koszt ograniczył pole możliwego zastosowania. W najnowszych maszynach firmy IMSB falowniki firmy Eaton zastępują kosztowny system napełniania sterowany serwonapędami, dzięki

Wykorzystanie falowników obniża koszty automatyzacji w firmie IMBS

Robot i PLC Fatek – segregacja metal/plastik automat w ZSM Kraków

Zajęcia z mechatroniki i moje najlepsze programowanie sterownika firmy Fatek. Robot sterowany przez sterownik PLC, porusza się dzięki silnikom jednofazowym oraz przekładniom, a wszystkie jego pozycje ustalają mikro-wyłączniki. Segregacja na zasadzie wykrycia metalu przez czujnik indukcyjny, magazyn pusty kontroluje również mikro-wyłącznik. Robot w zasadzie przeznaczony na złom ale dzięki szkole zyskał drugie życie i jest

Robot i PLC Fatek – segregacja metal/plastik automat w ZSM Kraków

ACOPOStrak – elastyczny system transportu wewnętrznego i inteligentne sterowanie ruchem

ACOPOStrak to rewolucja w dziedzinie produkcji adaptacyjnej, reprezentuje nową generację inteligentnych, elastycznych systemów transportowych. Unikalna konstrukcja systemu zapewnia kluczowe korzyści technologiczne w zakresie produkcji adaptacyjnej; pozwala efektywnie produkować niewielkie partie wyrobów bez utraty korzyści wynikających z wyższych marż, typowych dla produktów spersonalizowanych. Zapraszamy do zapoznania się z poniższym filmem ale również do pełnej prezentacji tej

ACOPOStrak – elastyczny system transportu wewnętrznego i inteligentne sterowanie ruchem

Wszystko stanie się prostsze po zalogowaniu :)

Przypomnij hasło

Nie masz konta? Zarejestruj się

Forgot your password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Close
z

    Przetwarzamy pliki... jeszcze chwilka…