Partnerzy portalu iAutomatyka.pl

ZOSTAŃ PARTNEREM PORTALU

Korporacja Mitsubishi Electric, posiadająca 90 lat doświadczenia w zakresie dostarczania niezawodnych, wysokiej jakości innowacyjnych produktów w dziedzinie automatyki przemysłowej, produkcji, marketingu i sprzedaży urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Programowalne sterowniki PLC, rozwiązania napędowe, roboty przemysłowe, panele dotykowe, wycinarki laserowe i sterownie CNC firmy Mitsubishi Electric zaliczają się do produktów najwydajniejszych na rynku i gwarantują sukcesy firmy już od ponad 30 lat.

WAGO jest producentem urządzeń automatyki przemysłowej i budynkowej oraz systemów połączeń dla elektrotechniki i elektroniki. Powstanie w 1951 roku firmy WAGO było wyrazem przekonania o słuszności obranego kierunku i stworzyło podwaliny pod dalszy rozwój technologii. Z czasem stała się ona standardem na całym świecie i teraz nie sposób wyobrazić sobie nowoczesnej instalacji elektrycznej czy systemu automatycznego sterowania bez wyrobów WAGO.

Eaton Electric jest producentem najwyższej jakości automatyki przemysłowej, aparatury sygnalizacyjnej, łączeniowej, zabezpieczającej i instalacyjnej oraz systemów rozdziału energii niskiego napięcia. Międzynarodowe nagrody oraz certyfikaty są dowodem, iż produkty Eaton Electric odpowiadają najnowszym standardom bezpieczeństwa i wymaganiom jakości. Wszystkie nasze wyroby gwarantują długoletnie działanie.

Generic selectors
Exact matches only
Szukaj w tytule
Search in content
Szukaj postów i artykułów
Search in pages
Szukaj w katalogu firm

Klątwa silnika 2137-M121. Short circuit czyli błąd na przemienniku częstotliwości Danfoss

1009 wyświetleń

Ponoć ten silnik już tak ma. Nie chodzi tu o model, moc, ale o tą konkretną sztukę. Nie wiadomo czy jest to jego klątwa czy już po prostu tradycja. Zacznijmy jednak od początku.

W pewnym zakładzie produkcji spożywczej na pewnej linii jest zamontowanych ponad 100 różnych silników do transporterów przemieszczających produkty od maszyny do maszyny. Oprócz bieżących napraw i reakcji utrzymania ruchu na usterki, co najmniej raz w roku linia ta przechodzi gruntowny remont. Wymieniana jest zużyta mechanika, pneumatyka elektryka i części automatyki. Całość trwa aż dwa tygodnie i w między czasie wykonywane są również pomiary silników i przewodów zasilania. No właśnie…

Przez te dwa tygodnie dwóch szanownych, nazwijmy ich Mirków. Rutynowo wykonują pomiary elektryczne dla tychże 100 silników. Odpinają przewód zasilania od strony szafy elektrycznej oraz w puszce łączeniowej silnika.  Wykonują pomiary, zapisują wyniki i skręcają wszystko tak jak… było.

Po remoncie czas na uruchomienia testowe! Utrzymanie Ruchu ściąga lockouty, włącza zasilanie i wspólnie z operatorami próbuje uruchomić linię. Po takim gruntownym grzebnięciu, problemów jest wiele i zanim każda maszyna dojdzie do siebie mija kilka godzin. W między czasie schodzą się „wszyscy święci” i pada kilka razy „dlaczego?”. Opowiadać można godzinami ale wróćmy do naszego silnika.

Przyszedł czas na uruchomienie transporterów, załączono poszczególne sekcje na panelu HMI, lecz już po sekundzie na ekranie pojawia się lista alarmów. Jeden z nich świadczy o problemie z zabezpieczeniem silnika. Elektro-Automatyk idzie zatem to szafy elektrycznej i już z daleka wita go czerwona lampka świecąca na drzwiach z jednej z ciągu szaf.

 

Otwiera ją i widzi, że problem zgłasza falownik  T121 z sekcji 2137. Montuje wyświetlacz na tym przemienniku i jego oczom okazuje się błąd: „CURR. SHORT CIRCUIT” co na nasz ojczysty język możemy przetłumaczyć jako „zwarcie na obciążeniu”.

 

Automatyk tylko mlasnął z grymasem na twarzy, odłączył silnik od falownika, zamknął szafę i ruszył w kierunku silnika M121 na transporterze 2137. Z kieszeni wyciąga klucz 8-ka płaski, odkręca pokrywę puszki elektrycznej i jego oczom ukazuje się połączenie.

Nie moi drodzy! Nie w gwiazdę, nie w trójkąt tylko…

w punkt”!


Czy podczas wykonania 100 rutynowych pomiarów, czyli również odpięcia i podłączenia każdego silnika można się pomylić? Jak widać można. Tylko dlaczego co roku na tym samym silniku? Ponoć przez kilka lat z rzędu! 100 zbadanych silników i błędne  jest zawsze na tym! Klątwa czy może tradycja ?

Jaki z tego morał?

Takie połączenie „w punkt” to ewidentne zwarcie 3 faz. Jeden z elektryków po prostu się pomylił i podłączył przewody na dolne zaciski (na blaszkę podłączenia w gwiazdę) zamiast na zaciski górne. W tym przypadku to falownik wykrywa błędne połączenie niemal natychmiastowo nie dopuszczając ani do zwarcia ani do usterki silnika i obwodu. Jeśli silnik byłby podłączony w rozruchu bezpośrednim to doszło by do zwarcia, ale po krótkiej chwili powinien zadziałać wyłącznik silnikowy rozłączając obwód.

Jest jeszcze coś! Do poprawienia tej usterki powinniśmy założyć lockout ponownie, czyli wyłączyć cały układ z zasilania. Najlepiej wyłącznikiem głównym, założyć kłódkę i oznaczenie „Awaria nie załączać”. Jeśli w Twojej głowie pojawia się teraz głos „eee nie przesadzaj” to chociaż przed przystąpieniem do poprawy podłączenia silnika odłącz go z zasilania w szafie elektrycznej i powieś kartkę ostrzegawczą „Nie załączaj! AWARIA Właśnie pracuję” !

Czy muszę odpowiadać dlaczego to takie ważne? Chcesz?

Szafa elektryczna, panel HMI załączający sekcję oraz silnik są w różnych miejscach. W czasie gdy Ty będziesz poprawiał połączenie silnika jeden z operatorów zgłasza ponownie alarmy z panela HMI innemu elektrykowi lub automatykowi. Jeden idzie podłączyć silnik w szafie, nie widzi ostrzeżenia więc robi to. Operator zaraz po tym uruchamia sekcję na panelu HMI. Na przewodach pojawia się napięcie międzyfazowe a Ty zostajesz porażony prądem! Na Twoje nieszczęście jedną ręką trzymałeś za przewód a drugą za metalowy element konstrukcji transportera. Przez Twoje serce przepływa prąd i doznajesz silnego skurczu! Akcja serca się zatrzymuje i zaczynasz umierać. Serio!

Na szczęście widzi to Twój kolega z pracy, który świeżo po szkoleniu BHP wie co robić. Wzywa pomoc (112) upewnia się, że nie jesteś pod prądem i zaczyna Cię reanimować. Trochę to trwa, ale udało się! Uratował Cię! Żyjesz! Masz farta a życie dało Ci niezłą lekcję, prawda?

P.S. Historia, poza akcją z porażeniem prądem, jest prawdziwa 🙂

Miałeś jakieś historię związane z porażeniem elektrycznym? Napisz to w komentarzu jako przestrogę dla innych! 

Co o tym myślisz? Napisz w komentarzu!

komentarzy

25 listopada 2017 / Kategoria: ,
  • Autor: Marcin Faszczewski
  • Założyłem blog i portal iAutomatyka.pl aby wspólnie z Automatykami, Firmami i Integratorami publikować i szerzyć informacje związane z automatyką.  Nazywamy to Projektem iAutomatyka!

    Od artykułów wyjaśniających zasady w świecie automatyki po wpisy informacyjne z wydarzeniami firm. Zapraszam Automatyków do założenia bezpłatnego konta i publikowania artykułów o automatyce razem z nami. Zapraszam też firmy do założenia profilu i umieszczenia swojej działalności w katalogu i na mapie automatyki jak i publikowania artykułów wśród społeczeństwa automatyków.

    Dołącz do projektu jako Integrator Automatyki.

    Dołącz do projektu jako Automatyk.

    Dołącz do projektu jako Firma, Producent, Dystrybutor.

  • Profil Autora
  • http://iautomatyka.pl/

POLECANE ARTYKUŁY

Jak przygotować stanowisko do składania szaf sterowniczych i elektrycznych

Jeśli niejedną szafę masz już za sobą to pewnie wiesz, że po 8 godzinach składania rozdzielnicy nasz kręgosłup boli jakby zaraz chciał pęknąć. Dlatego przygotowanie odpowiedniego stanowiska to totalna podstawa nie tylko ze względu na ergonomiczność pracy, ale również ze względu na porządek i czas. Pomieszczenie do składania i obróbki rozdzielnicy Dobrze gdy dysponujemy dwoma pomieszczeniami.

Jak przygotować stanowisko do składania szaf sterowniczych i elektrycznych

Konkurs Mikołajkowy iAutomatyka.pl

Święta zbliżają się wielkimi krokami, więc z okazji Mikołajek mamy dla Was prezent. Grono członków naszej grupy Automatyk może więcej z dnia na dzień rośnie – dlatego jako administratorzy grupy organizujemy mikołajkowy konkurs. Co to za grupa?  Grupa Automatyk może więcej składa się z inżynierów Automatyki pod różną postacią oraz z ludzi zainteresowanych branżą automatyki

Konkurs Mikołajkowy iAutomatyka.pl

Promocja na zestaw EATON: PLC/HMI + Moduł CAN + 16DIO + Licencja CoDeSys

Mamy dobre nowiny! Wspólnie z firmą EATON opracowaliśmy zestaw, który pozwoli na samodzielne programowanie PLC, budowanie wizualizacji HMI, utworzenie sieci komunikacyjnej CAN RS485 i Ethernet oraz sterowanie fizycznymi wejściami i wyjściami! Zestaw umożliwi również zbudowanie wizualizacji na przeglądarkę internetową co oznacza, że można przetestować zdalne sterowanie przez smartfon dzięki sieci np. WIFI.  Wszystko to zbudujemy

Promocja na zestaw EATON: PLC/HMI + Moduł CAN + 16DIO + Licencja CoDeSys

Drukarka do oznaczeń elementów automatyki od WAGO – Film

Firma Wago zachęca do zapoznania się z najefektywniejszym systemem oznaczania. Drukarka termotransferowa smartPRINTER (258-5000) doskonale nadaje się do szybkiego i łatwego oznaczania kompletnej szafy rozdzielczej. Drukarka smartPRINTER umożliwia nadruk na wielu różnych materiałach, takich jak: paski i tabliczki oznacznikowe, tabliczki znamionowe, tabliczki na przycisk, etykiety, oznaczniki na przewody i kable. Przyjrzyjmy się bliżej, dzięki smartPRINTER

Drukarka do oznaczeń elementów automatyki od WAGO – Film

Jak się połączyć ze sterownikiem Mitsubishi Electric FX5U w GX Works3

Inżynierom, którzy mają za sobą kilkanaście producentów sterowników PLC nie jest dużym problemem z połączeniem się nowo poznanego. Robią to intuicyjnie ponieważ mimo innego producenta, procedura połączenia zawsze jest podobna. Mitsubishi nie odbiega od normy, a połączenie sterownika z komputerem osobistym jest bardzo prosta, co udowodnię w poniższym artykule. Sposób połączenia Zanim dojdziemy do konfigurowania

Jak się połączyć ze sterownikiem Mitsubishi Electric FX5U w GX Works3

Eaton minimalizuje czas przestoju maszyny wykorzystując system SmartWire-DT

Eaton minimalizuje czas przestoju maszyny do przygotowywania warzyw w celu zapewnienia maksymalnie świeżych produktów. Wyzwaniem, jakie napotyka firma König, producent maszyn do zbioru i obróbki warzyw, jest niezawodne i bezpieczne przygotowywanie oraz pakowanie produktów spożywczych, przy zachowaniu jak najwyższej dostępności. Aby zaspokoić te potrzeby, König szukał wsparcia ze strony specjalisty, który umożliwiłby im tworzenie wysokiej jakości maszyn

Eaton minimalizuje czas przestoju maszyny wykorzystując system SmartWire-DT

KATEGORIE POSTÓW
Bądź na bieżąco!
POLECANY POST

Promocja na zestaw EATON: PLC/HMI + Moduł CAN + 16DIO + Licencja CoDeSys

Mamy dobre nowiny! Wspólnie z firmą EATON opracowaliśmy zestaw, który pozwoli na samodzielne programowanie PLC, budowanie wizualizacji HMI, utworzenie sieci komunikacyjnej CAN RS485 i Ethernet oraz sterowanie fizycznymi wejściami i wyjściami! Zestaw umożliwi również zbudowanie wizualizacji na przeglądarkę internetową co oznacza, że można przetestować zdalne sterowanie przez smartfon dzięki sieci np. WIFI.  Wszystko to zbudujemy

Promocja na zestaw EATON: PLC/HMI + Moduł CAN + 16DIO + Licencja CoDeSys

NAJNOWSZE POSTY
POLECANE FIRMY I PRODUKTY
Patronujemy

Partnerzy portalu

Wszystko stanie się prostsze po zalogowaniu :)

Przypomnij hasło

Nie masz konta? Zarejestruj się

Forgot your password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Close
z

    Przetwarzamy pliki... jeszcze chwilka…